mag ik nu een auto kopen en later inschrijven?

Hallo,
Ik ben momenteel 16 over vier maanden word ik 17, ik ben dus al aan het rondkijken voor een leuk beginnersautotje.
Nu heb ik er een gevonden een Volkswagen Golf II voor een klein prijsje.
Deze auto wil ik nu graag kopen want als ik er mee wacht tot ik 17 ben is die auto waarschijnlijk al weg, Dus mijn vraag : Mag ik nu de auto kopen alle papieren meenemen en als ik 17 ben dan pas op mijn naam zetten zodat ik pas vanaf dan wegentaks en verzekering betaal?
Of is het verplicht om de auto direct op naam te zetten en een nummerplaat aan te vragen?
Omdat ik er momenteel nog niks aan heb zou het voor mij een uitkomst zijn zodat ik dit leuke Golfje niet moet laten gaan.
Graag hoor ik hier iets meer over.
M.V.G Jens Claes

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Antwoorden (2)

Kan ik als 17 jarige ook een auto tenaamstellen?
Nee dit kan niet. Als jij een auto wilt kopen dan kun je deze auto tenaamstellen vanaf het moment dat je 18 jaar bent. Vanaf je 18de kun je een kentekenbewijs overschrijven en een auto op naam laten zetten.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En je moet een rijbewijs hebben om de auto te kunnen verzekeren.
Heb je dan nog geen rijbewijs dan kun je de auto wel kopen,maar dan zou je de auto[kenteken] voorlopig moeten schorsen,de auto mag dan niet op de openbare weg staan.
ronron1212
9 jaar geleden
maria lees me link je moet 18 zijn om een auto te mogen kopen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat weet ik,het was van mij alleen een toevoeging op je antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit wist ik helemaal niet, maar het klopt wel.
Gezien je vraagstelling kom je uit België?
Ook in België geldt dat een motorvoertuig pas dan geregistreerd kan worden als de eigenaar aan wettelijke eisen voldoet. Het hebben van een toegelaten rijbewijs is daar een van.
Dus zolang je zelf niet over een rijbewijs beschikt kun je ook geen auto of motor bezitten of een kenteken aanvragen. Of je moet de auto stallen op een afgesloten eigen terrein. Je mag er niet de weg mee op of langs de weg parkeren.

Ook het verzekeren is onmogelijk zolang je geen rijbewijs hebt.
Wat wel kan is dat een gemachtigd familielid of vriend de auto koopt en op zijn/haar naam een kentekenbewijs aanvraagt. Op het moment dat jij je rijbewijs hebt kun je dan de auto overnemen en ook de verzekeringen afsluiten.
Het is dus ook in België verplicht om bij koop van een occasie direct de verplichtingen van de vorige eigenaar over te nemen. Dus ook de taks en de verzekeringen voorzover die op de auto rusten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beer56:
Het gaat hier inderdaad over belgië.
Als ik 17 ben en ik heb mijn voorlopig rijbewijs mag dit dan wel?
Ik heb wel de plaats om hem te stallen dus dat is niet het probleem.
Maar hoe moet ik dit regelen met de eigenaar?
Want die eigenaar zal natuurlijk wel zijn nummerplaat eraf halen
Maar ik kan dus niet over vier maanden pas die auto inschrijven?
Bedankt voor snelle reactie
Mvg jens
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je de auto koopt en met een transporter naar je stallingsplaats laat brengen zal dat geen probleem zijn. Zolang je er maar niet mee gaat rijden. Als je een voorlopig rijbewijs hebt dan mag je wel een auto bezitten maar er niet alleen mee rijden. Je mag dan alleen onder begeleiding van een ervaren rijbewijshouder rijden totdat je zelf alleen mag rijden. In Nederland bestaat de mogelijkheid van het tijdelijk schorsen van een auto voor de belasting (taks) en verzekeringsplicht. Je kan dan de auto voor bepaalde tijd opslaan zonder dat er een goedkeuring of verzekering op zit. Ook de belasting hoeft dan niet betaald te worden.
Of dat in Belgie ook kan weet ik niet, dat vraag je het best na bij een garage.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Kan je de auto niet tijdelijk op naam van een van je ouders zetten? Scheelt misschien een hoop gedoe.