Ik kan gratis een auto overnemen, met welke kosten dien ik rekening te houden?

Het gaat om een Suzuki Alto uit 2002, benzine, verbruik 1:15, kilometerstand 29.000

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Antwoorden (3)

Verzekering onderhoud wegenbelasting elk jaar de keuring en de brandstof
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geweldig dat je een auto over kunt nemen voor noppes!

Suzuki Alto uit 2002 . benzine . 1:15 . km stand 29.000.

Mijn eerste reactie is de leeftijd en de km stand .. klopt niet, kan niet. Dit betekent namelijk dat deze auto in 13 jaar net meer dan 2.000 km per jaar gereden heeft... Bij mij gaat 'n lampje van onwaarschijnlijkheid branden. Is de km stand niet [ooit] teruggedraaid?
Nog iets, een zo oude auto rijdt 1:15? Wie zou dat niet willen en het klinkt geweldig. Het is een prima verkooppraatje. Echter als het een auto is voor in de stad [en met zo'n kleine auto is dat wel aannemelijk] zal het verbruik veel hoger liggen. Zo-wie-zo, laat staan een 13 jaar oude auto. Dus veel hogere benzine kosten dan je dacht.

Nou kun je deze Suzuki Alto gratis overnemen, dus het is geen verkooppraatje .. hooguit verkeerde info, realiseer je dat het net als het hebben van een paard is. De aankoopkosten die heb je of die heb je niet [gratis! nu], het gaat om het onderhoud.

Als je deze auto van de 1e eigenaar overneemt, dan hoop ik dat je er het boekje met "onderhoud-geschiedenis" bij krijgt. Dan weet je in ieder geval wat er allemaal gebeurd is en aan de hand daarvan wat je nog allemaal kunt verwachten .
En daar gaat het om, de toekomst, hoewel die van een 13 jarige auto minder lang zal zijn dan je misschien hoopt, ivm slijtage en dus vervanging van allerlei onderdelen.
Ik heb lang geleden een geweldige auto overgenomen [Toyota Corolla] motorisch een perfecte kar, maar hij roestte onder mijn *pfffft* weg, inmiddels wordt er in het oosten beter op de carosserie gelet.

Vaste lasten : verzekering, belasting, APK ; en wat geld voor benzine is prettig anders staat 'ie alleen maar voor de deur :-)

Ik zou het zeker doen, je kun altijd, als de kosten onverwacht de pan uit rijzen [slijtage en vervanging van onderdelen], de auto na een jaartje voor een klein prijsje weer verkopen!

Succes ermee!

Toegevoegd na 24 minuten:
Afhankelijk van waar je woont, zul je ook rekening moeten houden met "parkeerkosten". Dat is iets wat voor de huisdeur met een maandelijks abonnement van de gemeente wordt geregeld. Je kunt natuurlijk ook in een stad wonen waar je voor parkeren "overal" moet betalen... en dat zijn kosten waar niet iedereen aan denkt. Soms is een fiets om meer dan één reden handiger!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Die km stand kan wel kloppen, mijn schoonouders rijden ook ongeveer zo iets per jaar. De verste afstand die ze rijden 2x per jaar Dodewaard - Ede. Toen wij nog in Amersfoort woonden vonden ze het echt ellendig om langs te komen en deden dat alleen als ze mee konden rijden met iemand. Tja en een Suzuki Alto is wel echt een ouwe l*llenbak zoals ik dat dan noem. Misschien de auto van de opa en oma van Poetje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
even een linkje over het gebruik van een alto uit 2002 http://www.autoweek.nl/verbruik/9177/suzuki-alto-10-ga-2002
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerV : als eerste auto maakt het toch niet uit wat voor auto het is ... als je maar rijdt, tenminste ...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@chevdaddy : Prima aanvulling dit staatje, dat verbaast me, maar feiten zijn feiten . Bedankt voor de link!
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Jodokus, je begrijpt me verkeerd :-)
Ik bedoelde er mee dat het me niet zouu verbazen als de auto afkomstig is van een ouder iemand en dat dan die km stand prima kan kloppen. Niet dat vs voor l*l rijd in zo'n auto.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerVoldemort, ik begrijp je wel, maar vergat daar op te reageren. Je hebt natuurlijk gelijk dat niet iedereen lange stukken rijdt, om welke reden dan ook. Ik kende overigens wel een paar helemaal niet oude mensen die een Suzuki Alto reden [waaronder een vrouw van ca. 35.jaar die 'm nieuw kocht], uitzondering zullen we maar zeggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er kan zeker zo weinig mee gereden zijn, maar hij kan ook "door de teller heen" zijn natuurlijk. Al acht ik die kans klein ; dat zou je bijna aan de auto af moeten zien ;-)
Om te voorkomen dat je voor verassingen komt te staan kun je het beste een kentekencheck uitvoeren om meer achtergrond informatie over de auto te ontvangen. Daarnaast uiteraard de eerder benoemde kosten zoals wegenbelasting, verzekering etc.