Hoe zit het precies met de steekmaat en ET van autobanden? Ik heb een Citroen C4 Grand Picasso, 1.6 HDI van 9/2007. Steekmaat 4x108, ET 15?? of 26?

Mijn zomerbanden: 215/55 R17
Winterbanden 205/55 R16, steek 4x108, ET 15

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.8K

Het beste antwoord

De juiste velg voor een C4 Grand Picasso is: 4x108 ET 27 en een naafgat van 65.1. De velg met een ET waarde van 15 is van een Xantia en dus niet geschikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De ET waarde (Einpress Tiefe) geeft aan hoeveel/hoever de velg naar binnen of buiten steekt.

De ET waarde in een wagen mag enkele mm's afwijken. De velg gaat dan iets meer naar binnen of naar buiten verschuiven. Over het algemeen wordt een afwijking in ET waarde van rond de 5-7 mm nog als acceptabel beschouwd, waarbij slechts marginale hogere belasting van de wiellagers optreedt.

Grotere verschillen dan 7 mm wordt over het algemeen afgeraden vanwege :
1) grotere belasting van de wiellagers,
2) grotere kans op aanlopen in de wielkasten,
3) wetgeving (de velg mag niet uit de wielkasten steken).