Waarom slijten de vier banden van een auto niet gelijkmatig?

Omdat alle banden van een auto dezelfde afstand afleggen zou je zeggen dat banden gelijkmatig slijten en vervangen moeten worden. In werkelijkheid slijten ze niet gelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
5.8K

Het beste antwoord

als je links stuurd, dan komt er druk op de 2 rechterbanden. die slijten dan ietsjes (meer). ook zo andersom. als je achterwielremt, dan slijten je achterwielen ietsjes. als je bant knapt door iets, pomp je deze op en de rest niet of je vervangt deze. of als je een reservewiel hebt, dan slijt het wiel dat er niet op zit niet. zo kan je allerlei variabelen bedenken.

Toegevoegd na 1 minuut:
als je tweewiel aandrijving hebt dan slijten de twee aandrijfwielen meer dan de andere! en als je met een jeep over hobbels rijd, raken niet alle wielen de grond. als je over een hobbel in de weg rijd, vangen de voorwielen de klap op.

ps ik wist er nog eentje, die komt zo!

Toegevoegd na 4 minuten:
ohja, ik weet 'm weer, als je rechts veel lading hebt liggen, dan slijten die banden meer!

Toegevoegd na 4 minuten:
ohja, ik weet 'm weer, als je rechts veel lading hebt liggen, dan slijten die banden meer!

Toegevoegd na 6 minuten:
de personen en inzittenden hebben ook belasting op de wielen, dus die drukken een wiel ook harden tegen het wegoppervlak! boomwortels zijn ook een erg slijtage punt aan een helfd van de banden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

oef, nou dat kan afhankelijk zijn van veel factoren, heel veel zelfs!

neem de remkrachten, niet op elk wiel wordt evenveel geremd dus daar heb je al slijtage verschillen, zelfde is met aandrijfkrachten. Ook de asbelasting kan zorgen voor on regelmatigslijten van de banden(veel gewicht voor/achter, rechts/links). Neem het verschillende type band om een velg, kan heel veel uitmaken. ook verschillende banden spanningen kan zorgen voor onregelmatig slijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je goed op de weg let loopt deze licht gebogen, of op de rijksweg rechts naar beneden. dit is voor de afwatering. De rechterkant word daardoor iets meer belast, omdat het gewicht daar op het laagste punt is. Voor en achterkant heeft met aandrijving en remmen te maken.
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
Snelweg afritten en bochten op klaverbladen zijn altijd naar rechts. Deze bochten worden vaak met nogal hoge snelheid genomen, de linker voorband slijt daardoor sneller.

Ook zit het meeste gewicht aan de voorkant en zijn meestal de voorwielen aangedreven.
Daarnaast verplaats bij remmen het gewicht naar voren.
Allemaal redenen waarom de voorbanden sneller slijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft verschillende oorzaken .
De wielen zijn niet goed uitgelijnd en dan slijten zij scheef af .
Motorblok ligt voorin dus meer gewicht op de voorbanden en dan krijg je ook meer slijtage .
En in de bochten slijten de voorbanden ook meer .