Kan je deze schade veroorzaken met 10 km per uur?

Ik heb een aanrijding gehad, waarbij ik vanuit stilstaande positie optrok en degene die 1,5 meter voor me stond heb aangereden. Deze auto stond na zeggen stil, ik dacht dat de auto reed. Ik reed hooguit 15 schat ik.

Nu zegt de tegenpartij veel schade te hebben, er moet een nieuwe trekhaak op de auto, de onderas is verbogen, misschien word de auto zelfs totall loss verklaard.

Zelf zag ik geen schade aan de auto van de tegenpartij, mijn auto had wel schade.

Nu is mijn vraag kan ik zoveel schade veroorzaken met zo'n lage snelheid?

Toegevoegd na 5 minuten:
Papieren enz zijn ingevuld de verzekering betaald alles maar het gaat mij om het stukje of het wel mogelijk is die schade. Ik vertrouwe het niet echt...

Toegevoegd na 40 minuten:
Alleen mijn bumper is stuk, verder niets.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
13.9K

Het beste antwoord

Totall loss kan wel zeker. Als de waarde van de auto 2000 euro is en de schade is 2100 wordt de auto totall loss verklaart.

Als je de trekhaak dermate hebt geraakt dat hij vervangen moet worden, dan is er meer aan de hand.

De trekhaak zit vast aan het chassis, door de klap kan de trekhaak het chassis krom trekken.

Dan heeft de auto al snel heel veel schade zonder dat je het in eerste instantie ziet.

Als het allemaal via de verzekering loopt zal een schade exp. naar de auto komen kijken.
Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Alleen zou je dan bij Nienke ook meer schade verwachten.
Als Nienke alleen schade heeft aan een kunststof bumper (en niet aan metalen delen) dan kan ik me niet verstellen dat de trekhaak schade heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is ooit eens een auto achteruit tegen mijn voorbumper gereden. Ik had NUL schade en het andere voertuig bijna 4000 euro. De andere partij reedt met een opel astra station. daar moest een nieuwe achterklep in. Ook de bumper moest vervangen worden.
Het KAN dus wel.......

Andere antwoorden (13)

Hier klopt iets niet. Ik zou jou verzekering hiervan op de hoogte stellen. Totall los kan natuurlijk nooit. Ze zullen er flink beter van willen worden. Als je ergens achterop knalt, zit je overigens wel fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Exact hetzelfde verhaal gehad. Blijkbaar heb je geen papieren ingevuld te plaatsen? Ik zou een expertise door een onafhankelijke partij op afdwingen. Zij kunnen uit ervaring opmaken wat wel reële schade is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Hij heeft als het goed is een goede achterbumper, gevuld met schuim, die in staat is zo'n klapje goed tegen te houden. 1,5 meter betekent een nog lagere snelheid dan 15km/h.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het is zeker mogelijk om schade te veroorzaken.
Vaak zie je vanuit de buitenkant niets maar intern of bij het chassis kunnen wel degelijk complicaties zijn.

Als je dit niet vertrouwd kan je altijd een second opinion laten uitvoeren door een andere dealer.

Toegevoegd na 1 minuut:
De bumper met schuim heeft niet zoveel nut aangezien het eerst de trekhaak heeft geraakt en die zit vast aan het chassis dus een bumper heeft er weinig mee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is het het handigst om gelijk foto's te maken (mobieltje) na een aanrijding om gesteggel te voorkomen. Ik weet niet of je de schade die je noemt op deze manier kan aanrichten, soms hoef je een auto natuurlijk maar op een bepaalde manier te raken om iets te veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed, dat ze jou op willen laten draaien voor eerder opgelopen schade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk hebben ze dit uitgelokt.
En hadden ze al schade aan hun auto en op deze manier proberen ze het dus op jou te verhalen zodat ze niks hoeven te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nergens uit dit verhaal is af te leiden dat dit is uitgelokt. De auto stond op 1,5 meter afstand stil. Als je daar dan tegen aan rijdt (kan gebeuren) is dat jouw fout, geen uitlokking.
Met 10 à 15 km/h lijkt het me sterk, ik zou een expert eens laten kijken naar de schade. Je was fout maar zulke erge schade lijkt mij raar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je kunt met lage snelheid veel schade toerichten aan een ander voertuig.

Laatst reed mijn vrouw met mijn Volvo dwars in een Citroen C1 met lage snelheid (minder dan 10km/h)ze stond bijna stil maar het was spiegelglad, mijn Volvo had helemaal niets maar de C1 zat van voor tot achter in elkaar.

Wel vreemd dat jij de trekhaak raakte (een van de stevigste onderdelen van een auto) met lage snelheid en dat de schade aan die auto groter is dan aan de jouwe.
Je kunt het taxatierapport opvragen maar het is moeilijk tot niet te bewijzen dat de schade niet door jou is aangericht maar door een eerdere aanrijding.

Gelukkig betaald jouw verzekering de schade en maakt het voor jou niet uit of de schade hoog of laag is. (of je moet ivm je no-claim zelf de schade willen vergoeden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet mogelijk om met een dergelijke snelheid en afstand dergelijke schade aan te richten als alleen je bumper beschadigd is.

maw. de impact moet hier groter voor zijn. bij dergelijke schade had er aan jou auto ook veel meer moeten mankeren.

een oplichter dus.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik vertrouw het ook niet echt, als jhet noodzakelijk is zou ik er werk van maken en een onafhankelijke instantie alsnog onderzoek laten doen. Gaat dit v an jouw No- Claim af? Dan zou ik het zeker doen.
Het doet me trouwens denken aan mijn eigen autoongeluk, waarbij ik mijn eigen auto total loss wist te krijgen, door met een snelheid van 15 kilometer per uur tegen een boom op te rijden, waarbij de auto op zijn dak belandde. Dat kostte mij niet mijn no claim maar wel mijn rijbewijs, terwijl ik al 17 jaar schadevrij had gereden. Ik kon er toen niet bepaald om lachen maar nu zie ik er de humor van ion. Dus in dat opzicht kun je met die snelheid wel een behoorlijke schade aan je auto veroorzaken, maar dat van die tegenpartij? nee...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan best. 15km/h is zo'n 4,2 meter per seconde. Daarmee kan je makkelijk een andere auto total-loss rijden, zeker als 't een wat oudere auto is. Ga maar eens kijken hoe gigantisch hoog garage-kosten zijn. Een reparatie van niks kost je al gauw honderden euro's. Een krasje op de deur? Uitdeuken, schuren, opvullen, grondlak, schuren, lak, blanke lak, en tussendoor steeds tussendoor wachten op drogen, en je bent zo 450 euro verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb eens met een MB Vito een BMW van achteren aangereden. Ik reed ongeveer 25kmh. Op het oog was alleen de dop vd trekhaak stuk. Ik had een putje in de kentekenplaat. De tegenpartij begon van uitlijnen en nog iets.
Het was de auto van mn baas dus ik heb er nooit meer wat van weer gehoord.

Als je het niet vertrouwd zou ik gewoon het schaderapport opvragen oid
Als die schade door deze aanrijding ontstaan is, moet dat toch te zien zijn...

suc6 drmee