Maakt het aantal pk uit hoeveel belasting en/of verzekering je betaald voor een auto?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
4.2K

Het beste antwoord

belasting is inderdaad afhankelijk van: brandstof, gewicht en gemeente. Dus het vermogen is niet van toepassing.

verzekering is wat ingewikkelder:
hier wordt gekeken naar kansen tot schade.
Acturaten hebben dan ook een balans berekent tussen o.a. aantal jaren rijbewijs (leeftijd) en vermogen van een auto.

het zal geen verschil maken of je auto 90pk of 130pk is, maar bij 300pk zal de verzekering hoger zijn.
(meestal is een auto met meer pk's ook duurder, dus ook dat heeft er EXTRA invloed op)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee het gaat om de brandstof en gewicht en soort auto
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En voor de verzekering hoeveel kilometers je per jaar maakt.
De wegenbelasting wordt bepaald aan de hand van de brandstof en de provincie en het gewicht van de auto. De verzekering aan de hand van de woonplaats en de waarde van de auto.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook aan de hand van de CO2 uitstoot; is die beneden een bepaald niveau betaal je helemaal geen wegenbelasting.
Voor de wegenbelasting is dit niet relevant.
Voor verzekeringen is dit ooit wel een eis. Zo is er voor jonge onervaren bestuurders ooit een maximum aantal pk's voor de verzekering. Wanneer je 24 of jonger bent kun je problemen krijgen met het vinden van een geschikte verzekering wanneer je auto meer dan 150 PK heeft. Ook eisen ze voor extreem snelle gevallen ooit een aantal schade vrije jaren.

Maar verzekeringspremies worden op verschillende manieren berekend. Sommige op gewicht, andere op type auto weer andere op cataloguswaarde, maar zo ook ooit op vermogen.

Mogelijk veranderd het wegenbelasting stelsel in de toekomst. Ze willen het baseren op de CO2 uitstoot, en een auto met veel vermogen heeft vaak een hogere uitstoot (onze politiek kennende duurt het jaren voordat dit rond is dus je hoeft je niet druk te maken).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een Golf Gti-tje is in de verzekering (zéker bij jonge bestuurders) een stuk duurder, als een Golf 1.2 Tsi
Wegenbelasting is met deze Site zo uit te rekenen