Hoe komt het dat een auto "jankt"als je achteruit rijdt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Basis is een versnellingsbak uitgerust met "schuine" vertandingen, welke continu op elkaar draaien en d.m.v. een schuifmof (waarin zich de synchronisatie ring bevind) in een bepaalde combinatie, een vaste verbinding wordt gemaakt. Deze combinatie wordt bepaald door welke versnelling wordt ingeschakeld. Indien er geen spraken is van overmatige slijtage, zal deze schuine vertanding nauwelijks hoorbaar zijn, gezien er sprake is van verschuivende belasting (de vertanding schuift over elkaar heen). Er is echter één uitzondering en dat is waneer de achteruit gangwissel wordt ingeschakeld. Hier voor wordt er een "hulp" tandwiel ingeschakeld om de draairichting van de secundaire as, van richting te veranderen (achteruit rijden). Gezien we verhoudings gewijs maar weinig achteruit rijden en dit altijd met een beperkte snelheid gebeurd, heeft men hier meestal een tandwiel voor gebruikt met een rechte vertanding en ja, dit gaat extra geluid met zich mee brengen. Zolang de zaak nog nieuw is valt het wel mee, echter bij de geringste slijtage worden dit soort vertandingen luidruchtig.

Als je met de auto achteruit rijdt, draaien de tandwielen van de versnelling de andere kant op. Op de bijgevoegde afbeelding (linker object) kun je zien dat het tandwiel speciaal gevormd is om een bepaalde richting op te draaien. Als je achteruit rijdt, draait het tandwiel de andere kant op, hierdoor krijg je een apart geluid.

Achteruit rijtandwiel heeft rechte vertanding (is goedkoper) maar maakt geluid. Vooruit zijn schuine vertandingen ontwikkelt door citroen (Zie logo) Deze slijten langzamer en maken minder geluid

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100