Hoe komt het dat een auto "jankt"als je achteruit rijdt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij rijdt over zijn eigen staart! :p Sorry, beetje flauw, kon het niet laten ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan zal jou auto wel verdriet hebben
de mijne doet dat niet hoor

Het beste antwoord

Basis is een versnellingsbak uitgerust met "schuine" vertandingen, welke continu op elkaar draaien en d.m.v. een schuifmof (waarin zich de synchronisatie ring bevind) in een bepaalde combinatie, een vaste verbinding wordt gemaakt. Deze combinatie wordt bepaald door welke versnelling wordt ingeschakeld. Indien er geen spraken is van overmatige slijtage, zal deze schuine vertanding nauwelijks hoorbaar zijn, gezien er sprake is van verschuivende belasting (de vertanding schuift over elkaar heen). Er is echter één uitzondering en dat is waneer de achteruit gangwissel wordt ingeschakeld. Hier voor wordt er een "hulp" tandwiel ingeschakeld om de draairichting van de secundaire as, van richting te veranderen (achteruit rijden). Gezien we verhoudings gewijs maar weinig achteruit rijden en dit altijd met een beperkte snelheid gebeurd, heeft men hier meestal een tandwiel voor gebruikt met een rechte vertanding en ja, dit gaat extra geluid met zich mee brengen. Zolang de zaak nog nieuw is valt het wel mee, echter bij de geringste slijtage worden dit soort vertandingen luidruchtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je met de auto achteruit rijdt, draaien de tandwielen van de versnelling de andere kant op.
Op de bijgevoegde afbeelding (linker object) kun je zien dat het tandwiel speciaal gevormd is om een bepaalde richting op te draaien.
Als je achteruit rijdt, draait het tandwiel de andere kant op, hierdoor krijg je een apart geluid.
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Achteruit rijtandwiel heeft rechte vertanding (is goedkoper) maar maakt geluid. Vooruit zijn schuine vertandingen ontwikkelt door citroen (Zie logo) Deze slijten langzamer en maken minder geluid