verhouding PK's en gewicht auto. (zie beschrijving)

het is even een lastige vraag om uit te leggen, maar ik doe mn best: stel ik heb een auto met 100PK en hij weeg 1000kg. Als de auto van mijn buurman 101PK heeft en 1010 KG weegt, welke is dan sneller? Dus hoeveel KG is ongeveer 1 PK ''waard'' En dan ruim geschat, dus geen rekening houden met aërodynamica van de auto enz. Is hier een regelmaat voor?

Want het valt mij altijd op dat de kracht van een auto snel bepaald wordt door het aantal PK's, terwijl het gewicht een reusachtige factor is in de snelheid/optrekken van de auto.

Ik hoop dat het een beetje te begrijpen is!

Toegevoegd na 38 minuten:
ik bedoel dus tussen 2 dezelfde auto's. In dit geval een Golf IV. de een heeft meer pk's ,maar de ander heeft meer luxe (airco, enz) dus weegt ook zwaarder.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
10.2K

Het beste antwoord

Als de auto exact hetzelfde is maar enkel 10kg meer gewicht (door bv. lading) heeft en 1 PK meer zou hebben dan heeft je buurman in theorie 1 paard meer.

De definitie van 1 paardekracht = 150kg 30 minuten hijsen of 75 kilogram stapvoets te hijsen (dat wil zeggen met een snelheid van 1 meter per seconde, oftewel 3,6 kilometer per uur).

Je buurman zou dus iets minder dan 1 paard (- 10kg) overhouden en dus langer vol kunnen houden / sneller zijn.

Natuurlijk gaat het bij een auto ook hoe die de kracht op de weg kan zetten, etc. etc. maar met dus exact dezelfde auto muv de PK en het gewicht zou je in de PK theorie helaas verliezen van je buurman ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hoeveel een pk is kun je eenvoudig uitrekenen.
Je kunt alleen niet al die factoren weglaten en dan zeggen dat een auto met 110 pk sneller is dan een auto met 100 pk al zijn die auto's even zwaar.
Er zijn factoren die zwaarder wegen dan het gewicht van die auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
overbrenging, bandenmaat en toch aerodynamica.
Daarbij nog brandstof, en brandstofsysteem, turbo en uitlaatsysteem en tegenwoordig heel belangrijk electronica motormanagement.
Je kunt een auto met dezelfde motor twee heel verschillende karakters geven.
Als je over PK's preekt, dan heb je het oververmogen. Als je het over trekkracht wilt hebben dan spreek je van koppel. Voor snel optrekken heb je een hoog koppel nodig, voor hoge snelheid heb je een hoog vermogen nodig. Ofwel, je kunt trekkracht niet in PK's uitdrukken, dan spreek je van Nm's, als je begrijpt wat ik bedoel......
jc54
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
Dan ligt het er maar helemaal aan wat voor overbrengingsverhoudingen je het in je versnellingsbak en eventueel je differentieel.
Bijv. een raceauto met 1000 pk. is zeer snel, maar als je er een aanhanger van 1000kg. aanknoopt, dan sterft hij ter plaatse. Een vrachtwagen van 250 pk. neemt 20 van die aanhangers mee, zonder ook maar te kreunen......
het pk gewicht ratio is belangrijk. Dus hoe meer pk's je per 'bijv' 100 kg hebt hoe sneller je op zal trekken. Zo is een motor (yamaha R1) met zo'n 150 pk een stuk sneller op de 100 dan de gemiddelde porshe met 300 pk.

Toegevoegd na 4 uur:
op de 100 km/h