Hoe kan ik het beste schakelen met mijn Hyundai i10 1.1?

Ik heb pas een zo goed als nieuwe Hyundai i10 met 1.1 67pk motor gekocht. Ik ben er erg zuinig op. Ik heb veel inspiratie opgedaan bij het nieuwe rijden. Ik probeer ook zoveel mogelijk met lage toeren te rijden, maar weet niet of ik nou goed bezig ben en of mijn rijstijl goed is voor de motor. Dit is wat ik ongeveer doe:

Rond de 10km in z'n 2
Tussen 20 en 30km in z'n 3
Tussen 30 en 50 km in z'n 4 (indien lange weg)
Boven 50 a 60 in z'n 5 (indien lange weg)

Is dit goed of zit ik helemaal verkeerd. Ik wil lang van mijn autootje kunnen genieten. Misschien dat iemand van jullie mij dit kan vertellen.

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Weet jij het antwoord?

/2500

Schakelen, en vooral economisch schakelen moet je doe op basis van het juiste toerental van de motor. Eigenlijk dien je dus je toerenteller in de gaten te houden. Om slijtage aan de motor te vermijden kan je beter wat minder economisch rijden, je motor draait liever iets meer dan minder toeren dan wat het meest zuinig in verbruik is. Schekelen bij 2500 tot 3000 t/m is het beste voor de duurzaamheid van de motor. Waarschijnlijk is dat meer dat het moment waarop je nu schakelt. Overigens is het ook beter voor het humeur van degene die achter je rijdt.

Ik houd altijd aan om te schakelen bij +/- 2000 toeren, zo heb ik het (volgens het nieuwe rijden) van mijn rij-instructeur geleerd. Zelf rijd ik daarbij in een Kia Picanto 1.2, en die heeft genoeg koppel om dan van versnelling te wisselen. Daarbij heb ik mij laten vertellen dat je auto over het algemeen het zuinigst rijd als hij het rustigst loopt. Dus niet overdreven veel toeren maken, maar ook niet te weinig.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100