Hoe kan ik het beste schakelen met mijn Hyundai i10 1.1?

Ik heb pas een zo goed als nieuwe Hyundai i10 met 1.1 67pk motor gekocht. Ik ben er erg zuinig op. Ik heb veel inspiratie opgedaan bij het nieuwe rijden. Ik probeer ook zoveel mogelijk met lage toeren te rijden, maar weet niet of ik nou goed bezig ben en of mijn rijstijl goed is voor de motor. Dit is wat ik ongeveer doe:

Rond de 10km in z'n 2
Tussen 20 en 30km in z'n 3
Tussen 30 en 50 km in z'n 4 (indien lange weg)
Boven 50 a 60 in z'n 5 (indien lange weg)

Is dit goed of zit ik helemaal verkeerd. Ik wil lang van mijn autootje kunnen genieten. Misschien dat iemand van jullie mij dit kan vertellen.

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat type heeft toch een schakelindicator? Die zou de meest efficiënte moment van schakelen aan moeten geven. Gevoelsmatig denk ik zelf dat je wel heel snel schakelt.
Bordensteker
10 jaar geleden
Af en toe mag je de motor gerust even hard laten werken! Dat is goed voor de motor en maakt voor het milieu dan nog niet veel uit.
Dat kun je bijvoorbeeld doen door bij het oprijden van en invoegen op de snelweg royaal gas te geven. In die situatie is dat vaak nuttig omdat je je dan zonder snelheidsverschil in het aanwezige verkeer kunt mixen.
Inhalen idem: geef gerust flink gas, zodat je het verkeer dat ook wil inhalen niet ophoudt, en ga dan weer je gewenste snelheid aanhouden ná het voltooien van de inhaalbeweging.

Antwoorden (2)

Schakelen, en vooral economisch schakelen moet je doe op basis van het juiste toerental van de motor. Eigenlijk dien je dus je toerenteller in de gaten te houden. Om slijtage aan de motor te vermijden kan je beter wat minder economisch rijden, je motor draait liever iets meer dan minder toeren dan wat het meest zuinig in verbruik is. Schekelen bij 2500 tot 3000 t/m is het beste voor de duurzaamheid van de motor. Waarschijnlijk is dat meer dat het moment waarop je nu schakelt. Overigens is het ook beter voor het humeur van degene die achter je rijdt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik houd altijd aan om te schakelen bij +/- 2000 toeren, zo heb ik het (volgens het nieuwe rijden) van mijn rij-instructeur geleerd. Zelf rijd ik daarbij in een Kia Picanto 1.2, en die heeft genoeg koppel om dan van versnelling te wisselen. Daarbij heb ik mij laten vertellen dat je auto over het algemeen het zuinigst rijd als hij het rustigst loopt. Dus niet overdreven veel toeren maken, maar ook niet te weinig.