Trekt een standaarddynamo en accu van een Sunny met 1270cc een subwooferversterker van 1000W RMS en 200W stereoversterker?

De audio zal alleen ingeschakeld zijn tijdens het rijden en er wordt gebruikt gemaakt van een condensator voor de versterkers.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Eerst maar eens wat fabeltjes de wereld uit helpen.
Versterkers van 1000 W RMS zul je NOOIT vol uitsturen als je rijdt /in de auto zit.
Dit soort vermogens in de paar kubieke meters van je auto zou je gehoor zeer snel beschadigen
Bovendien zit je met het feit dat 60A gezekerd bij 14,4 V
maximaal theoretisch 864 watt OPGENOMEN vermogen betekend.
Is het een geschakelde versterker, dan kan hij er max
pakweg 800 Watt uitgooien , is het een lineaire versterker
dan komt hij niet boven de 500 Watt.
Dan speelt de impedantie van de luidsprekers een rol.
Die is zeg maar 4 Ohm, bij de resonantiefrequentie kan die meer dan 20 Ohm zijn em kan je versterker dus zijn stroom niet kwijt.
Ga er dus maar van uit dat je enige honderden watts in je auto krijgt en dat je dus met beide versterkers onder het nominale vermogen van de dynamo blijft.
Maak je het te bont, dan vliegt de 60 A zekering er uit en/of daalt de klemspanning van de dynamo, waardoor het vermogen van je versterker verder begrensd wordt.
Autoversterkers overdrijven hun vermogen vaak aanzienlijk en gaan meestal uit van 2 Ohm maar de realiteit is dat de werkelijke impedantie van luidsprekers veel hoger is dan die 2 Ohm.
De soep wordt lang niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
Daar staat tegenover dat 200 echte Watts in een paar m3 autoruimte je gehoor zwaar in de problemen brengt.
Ook je oogbollen kunnen dan gaan resonneren, waardoor
je raar en wazig gaat zien.
Ik ga er van uit dat je goede luidsprekers gebruikt.
Zelf gebruik ik PA luidsprekers in de auto.
Door hun zeer hoge rendement meestal 10 zo hoog als autospeakers kun je met 4X 50 WRMS veel harder draaien dan je moet willen.(autospeakers hebben meestal 92 dB/W.M.
PA speakers hebben meestal meer dan 102 dB/W.M, soms veel meer.....
Dus een nieuwe (zwaardere dynamo lijkt me niet nodig.
Da accu speelt geen rol, als de motor loopt is de boordspanning 14.2-14,4 volt en een accu levert bij deze boordspannoing GEEN stroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

condensator neemt zelf geen spanning op, ja okee hij neemt het op maar geeft het ook weer af. :)

maar vedder, ( als ik me niet vergis is het amp/volt)
1200/12V = 100A

maarja als de versterker zelf is afgezekert op 60A zal deze zelf ook niet meer opnemen als 60A dus ja reken even alle gebruikers bij elkaar op. en kijk op je dynamo wat deze kan leveren:) dan is je vraag beandwoordt.

Toegevoegd na 3 uur:
ik heb even gekeeken, die voor een 1.6 levert 70A....dus ja ook dat is al te wijnig...tijd voor een nieuwe dynamo:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je versterker met 60A is gezekerd, neemt hij nominaal hooguit 50A op. Dus je dynamo trekt het wel. Alleen wel zuinig met de airco (kuche), lampen en achterruitverwarming omgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jha okee maar dat was een voorbeeld:) ik weet dus niet op wat het afgezekerd is. idd op 60A zou het net kunne maar als het meer wordt....
De vraag is of er echt 1200 Watt geleverd wordt. Zo ja, kan het handig zijn een grotere en/of tweede accu bij te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar ook die trek je dan leeg:), als het niet genoeg is sta je ook halverwegen stil:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De belasting wordt meer gebufferd en als je dan de versterker in een keer open zet, slaat niet gelijk je motor af (of je radio gaat uit en kent z'n zenders niet meer). Als je versterker al met 60A is gezekerd, neemt hij dus nooit meer dan 720 Watt op en kan je dynamo het verschil nog wel overbruggen.
De dynamo kan het wel aan maar als je het volume goed opengooit (het gaat alleen om de bassen) kan je spanning wel eens instorten. Een extra accu is dan nodig. Gewoon proberen dus.