Is blauwlicht op een auto illegaal?

Weet iemand of blauwlicht op een auto illegaal is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
9.3K

Het beste antwoord

Ja, je mag alleen een geel licht of wit licht op je auto gebruiken.

Kijk in de bron voor een vergelijkbare vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is niet illegaal maar je mag de verlichting niet aan hebben op de openbare weg.

Toegevoegd na 42 minuten:
Omdat er meteen alweer minnetjes zijn uitgedeelt wil ik er bij vermelden dat het wel mag in de zin van op autoshows e.d. Dus niet op de openbare weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag eigenlijk helemaal niets veranderen aan een auto.
Ieder model heeft een typekeuring. Als er iets veranderd, bv andere maat velg, bredere banden, verlichting, dan moet er eigenlijk een herkeuring gedaan worden.
Omdat dit niet te doen is wordt een heleboel getolereerd.

Blauwe verlichting is verboden omdat blauw licht is voorbehouden aan hulpverleners.
Je ziet ook wel vrachtauto's met felle blauwe verlichting (in de cabine). Als je die in het donker tegenkomt moet je 2x kijken wat het is en of het niet een hulpverleningsvoertuig is.

Omdat hulpverleners juist goed herkenbaar moeten zijn en goed moeten opvallen wil men niet dat andere voertuigen blauwe verlichting voeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Op auto's van hulpverleners mag dit, dat is geregeld in de wet. Niet hulpverleners zijn in overtreding als ze een blauw zwaailicht voeren:

Feitcode N 652: het niet bij één van de in de artikelen 29, 1e lid of 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten in gebruik zijnde voertuig is voorzien van een lichtarmatuur voor een blauw zwaai-, flits- of knipperlicht.
Het bedrag dat er voor staat is € 100,- met afstand van de armatuur, die in beslag genomen wordt.
escape