Hoe kan mijn auto het zuinigst rijden?

Ik heb een mercedes E200 met 2.0 liter lijnmotor en het is een automaat. Maar hoe kan ik op het uiterst zuinig gaan rijden met deze auto?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Je kunt Het Nieuwe Rijden toepassen:

- Schakel zo vroeg mogelijk, tussen 2000 en 2500 toeren, naar een hogere versnelling.
- Rijd zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid met een laag toerental in de hoogste versnelling waarbij de motor soepel loopt.
- Rijd bij 80 kilometer per uur in de vijfde versnelling, en rijd bij 50 kilometer per uur in z'n 4.
- Kijk zo ver mogelijk vooruit en anticipeer op wat het overige verkeer gaat doen.
- Houd voldoende afstand.
- Ziet u dat u snelheid moet minderen of moet stoppen voor een verkeerslicht, laat dan tijdig gas los, ontkoppel niet en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen.
- Houd u aan de geldende snelheidslimiet.
- Zet de motor uit wanneer het kan. Het loont al bij een stop van een minuut.
- Vermijd energieverspilling door onnodig gebruik van elektrische apparatuur, zoals airconditioning en achterruitverwarming.

In de link staan nog meer tips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een automaat, dus veel tips zijn niet bruikbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja inderdaad, sorry.
Ik rij zelf ook een automaat. Een tip die ik vind is:
"Het Nieuwe Rijden met een automaat? Dat betekent gelijkmatig gas geven (de automaat schakelt dan sneller op) en gas loslaten bij het naderen van een stoplicht." Stelt niet veel voor qua tip...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier nog meer tips. Allemaal nogal voor de hand liggend. - Rij altijd in de ECO- of normaalstand. Gebruik de sportstand zo weinig mogelijk. Als u een keer snel moet optrekken kunt u de 'kick down' gebruiken. - Verder dient u het gebruik van de kick-down zoveel mogelijk te vermijden, omdat hierbij ook weer in lagere versnellingen wordt geschakeld om meer vermogen beschikbaar te krijgen om snel door te trekken. - Bij een verkeerslicht staat u maar voor korte tijd stil en kunt u het beste de automaat in drive laten staan. Als je lang stilstaat kunt u de bak in vrij zetten, of de motor uitzetten. - Laat, als u op de gewenste snelheid zit, het gaspedaal even iets 'opkomen'. De automaat schakelt dan direct naar een hogere versnelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik indien aanwezig de cruisecontrol, schakel zodra je ziet dat je moet gaan stoppen deze gelijk weer uit zodat je zoveel mogelijk afremt op de motor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij ook direct opviel: een automaat is niet echt geschikt om te schakelen!

Andere antwoorden (4)

Nog een extra puntje bij wat bovenstaande zegt ;-)

Zorg dat de bandenspannig goed staat en ga desnoods op kleiner banden/wielen rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eerst programma over zuinig rijden gezien.

Aanduwe voordat je begint te rijde scheeld ook veel. het versnellen van 0-20 kost veel benzine.

Dus: eerst auto uit en flink douwe, dan starte = geld bespare
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, kan je dat even toelichten? De garage uitduwen, er achteraan hollen en hopen dat je er nog op tijd in kan springen voor ie bij de buren naar binnen rolt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeeeleeeemaal correct! Je moet iets voor het milieu over hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel eens geprobeerd een automaat aan te duwen?
Het nadeel is dat je een automaat rijdt.
Helaas is het niet mogelijk met een automaat het zgn. "nieuwe rijden" toe te passen.
Een automaat verbruikt over het algemeen zo'n10% meer brandstof dan een handgeschakelde auto.
Het zal dan ook zeer moeilijk zijn zuiniger te gaan rijden want de automaat beslist voor jou wanneer er geschakeld gaat worden en juist op het schakelen kan zuiniger gereden worden.
In jouw geval dus helaas onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd op een helling parkeren, zodat je door gebruik te maken van de zwaartekracht, de auto op snelheid brengt en de motor in zijn twee kunt starten zonder de accu aan te spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die helling moet je dan wel ook zijn opgereden, wat meer brandstof kosten dan het platte vlak.
Daarnaast, een automaat kun je niet aanduwen.