Wanneer kun je het best je auto inruilen?

Wij rijden zelf in een nieuwe, kleine en dus vrij goedkope auto. Deze ruilen we dan na drie jaar weer in voor weer een nieuw exemplaar. Nu zegt de één, je kunt beter een tweedehands auto kopen en daar vijf jaar in rijden. En een ander zegt weer dat je beter een nieuwe auto kunt kopen en deze dan af moet rijden. Er zijn legio voorbeelden te bedenken. Wat is nou financieël de meest slimme optie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
10.5K

Het beste antwoord

als je er prijs op stelt om in een redelijk nieuwe auto te rijden zul je moeten betalen voor het comfort en de luxe.
het goedkoopste rijden is het rijden in een auto waar je geen afschrijving meer op hebt omdat de auto onmogelijk minder waard kan worden. op dit moment met de sloopregeling ca € 1000,00 vanaf deze waarde zijn alleen de volgende vaste kosten nog van toepassing.
houderschapsbelasting ,verzekering (laagste tarief W.A.)
verdere kosten per kilometer brandstof en onderhoud/reparatie's de brandstofkosten zijn bij een oudere auto een fractie hoger maar de reparatie en onderhoudskosten kunnen afhankelijk van je eigen handigheid en de toestand van het voertuig flink oplopen.
echter als je een nieuwe auto hebt gekocht zul je de onderhoiudsbeurten bij de dealer moeten laten uitvoeren waar ook eeen fiks prijskaartje aanhangt.
na de garantieperiode kun je vervolgens verderrijden in de auto deze goed onderhouden en als je de auto in 8 jaar afschrijft zou je nog bijvoorbeeld 8 jaar door kunnen rijden in een auto die afgeschreven is en waar je nog ettelijke kilometers in kunt maken.
als rekenvoorbeeld
nieuwwaarde € 20000
restwaarde na 8 jaar € 1000
afschrijving gemiddeld per jaar €19000/8= €2375 per jaar
= € 197.92 per maand
Als je ervanuit gaat dat de auto in de eerste 8 jaar 1000 euro per jaar nodig heeft voor reparaties en onderhoud en na 8 jaar 20% meer, kost deze auto de eerste periode
€197.92 Afschrijving +€ 83.33 onderhoud= € 281.25 per maand
na acht jaar valt de afschrijving weg en blijven de onderhoudskosten over die hoger zijn (20% ) dus €100.00 per maand verzekering etc laat ik buiten beschouwing omdat nu al duidelijk is dat de kosten voor die oudere auto duidelijk lager liggen. (verschil € 181.25)
ook als de onderhouds en reparatiekosten met 100 % zouden stijgen zou de auto oprijden het voordeligste zijn
nl vaste kosten zijn dan € 166.66 per maand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een nieuwe auto kopen is nooit 't goedkoopste, vanwege de gigantische afschrijving de eerste 3 jaren.
Je kan 't beste een auto kopen met de kop eraf (dus na een jaar of 3), tenminste als je niet in een oude brik wilt rijden. Want dat is 't allergoedkoopst. Wel moet je dan accepteren dat je vaker onderdelen moet vervangen en de kans is natuurlijk groter dat je onderweg stil komt te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een gegeven moment heb je het idee dat je oude auto meer kost dan dat-ie nog waard is, of heb je het idee dat de investering in een nieuwe, zuinigere, luxere, etc auto best zin heeft.

Tot dat moment kun je het beste in je oude auto blijven rijden, want uiteindelijk is die het goedkoopts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zelf haal al (8 a 10) jaren auto's van marktplaast van 500 € met net een apk achter de kofferbak. Zodra het meer als 200€ gaat kosten om door de keuring te halen, koop ik een andere en gaat de auto naar de sloop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een nieuwe auto zakt heel snel de eerste jaren, een tweedehandse bijft al meer op een prijs zitten en kost niet zo veel in aanschaf.

probeer je auto niet bij een dealer in te ruilen als hij weg moet, maar verkoop hem particulier. je zult er veel meer geld aan over houden omdat de dealer hem aleen heel goedkoop van jou over wil nemen. bij een auto met een dagwaarde van 10.000.= kan dat al gauw 2000.= voor deel voor jou opleveren. het kost jezelf natuurlijk wel wat meer moeite, maar die 2000.= extra daarvoor verkoop ik zelf mijn eigen auto wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nieuwe auto en af rijden is voor het mileu het beste heb zelf een oldtimer gerestoreerd ook goed voor het mileu