wat zijn de voor-en nadelen van verhoging wegenbelasting voor oude auto's?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (1)

Het voordeel is - althans, dat is de bedoeling - dat alleen nog echte verzamelaars die het zich kunnen permitteren er klassiekers op na te houden oude auto's op de weg kunnen laten, en het voordeel geen ruimte meer biedt voor mensen die gewoon in een vieze verwaarloosde oude vervuilende bak willen rijden onder het mom van "dit is een KLASSIEKER" .

Het nadeel is natuurlijk dat het voor serieuze verzamelaars van meerdere auto's een iets prijzigere hobby wordt.

Voor beiden is wat te zeggen, dus wellicht moet er in de politiek uiteindelijk nog gekeken gaan worden of er voor de serieuze verzamelaar van mooi oud koetswerk niet een betere regeling kan komen waarvan geen misbruik gemaakt kan worden. Maar dat heeft volgens mij niet zo veel prioriteit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Je overschat de milieubewustheid en de intelligentie van de regering.
Het gaat hun alleen om meer geld binnen te krijgen. En liefst van een niet al te grote groep, zodat ze eventuele protesten kunnen negeren.
Dat je voor een oude auto geen wegenbelasting hoefde te betalen was met de gedachte dat ze toch niet zoveel kilometers zouden maken.
Maar die hele flauwekul van wegenbelasting en rekeningrijden kun je simpel samenvatten in benzineaccijns.
Dan betalen "grote" auto's vanzelf al meer, en auto's die veel rijden ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijk draait het uiteindelijk om het geld, maar zelf vind ik dat gevolg er van zeker een voordeel. Bedoeld of niet bedoeld. Benzineaccijns in plaats van wegenbelasting en dergelijke lijkt me overigens een uitstekend plan - behalve dan weer voor grenspomphouders, die daar ongetwijfeld ernstig de dupe van gaan worden, voor zover ze dat nog niet zijn.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iemand die echt zuinig is op ze auto rijdt ook niet van December tot Februari met als reden het weer of bijv pekel. Qua wegenbelasting en verzekering betaal je veel minder, al zou omtremt de benzine weer veel moeten bijleggen ivm zuinigheid