Als je met je auto in de file staat, hebben sommige uitlaten een witte pluim, en andere niet. Ra ra hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
2.1K

Het beste antwoord

De witte rook die uit auto's komt heeft te maken met waterdamp.

Onder veel auto's zit tegenwoordig een katalysator. Deze zorgt ervoor dat stoffen als koolstofmonoxide (CO) en stikstofoxiden (NOx) naar minder schadelijke stoffen omgezet worden. Dit wordt voornamelijk gedaan door het toevoegen van waterstof (H2) en zuurstof (O2) toe te voegen.

Wat na de katalysator overblijft als deze stoffen zijn omgezet is voornamelijk water (H20) en koolstofdioxide (CO2).

Het water heeft een erg hoge temperatuur nadat deze uit de katalysator komt, tussen de 300 en 600 graden.

De witte pluim is dus een combinatie van rook en waterdamp.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

auto' s waarvan de motor nog niet op bedrijfstemeperatuur zijn hebben vaak wat water in de uitlaat, dit komt als condens met de gassen mee. Zodra de temperatuur oploopt verdwijnt dit.
Hoe kouder de buitenlucht hoe beter dit zichtbaar is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan te maken hebben met (overmatig) olieverbruik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Grijs en zwart is altijd een teken van slechte verbranding : te veel olie verbruik . Blauw is condens zoals vliegtuigen in de lucht een pluim achterlaten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het uitlaatsysteem nog niet helemaal op temperatuur is, ontstaat vaak condensvorming. Het hoeft niet zoals iemand eerder beweerde water te zijn dat in de uitlaat staat, het kan gewoon waterdamp zijn die bij de verbranding ontstaat. ( naast CO2 ontstaat namelijk bij de verbranding onder andere H20). Wanneer de uitlaat eenmaal op temperatuur is, zal het uitlaatgas de uitlaat op een hogere temperatuur verlaten, wordt het dauwpunt niet overschreden en zie je dus geen witte pluim.