Is 't aan de hand van deze gegevens te zeggen of de koppakking stuk is? (Zie uitleg.)

(Benzineautootje.)
±Twee weken geleden hoorde ik volgens mij voor 't eerst (na ±3 jaar) de radiatorventilator draaien. Er brandde nog geen lampje van de temperatuur. Ik denk 'ik hou 't even in de gaten'. Een week later heb ik 't koelwaterpeil gecontroleerd. Er kon iets bij maar er miste niet alarmerend veel uit.
Vandaag ging voor 't eerst 't lampje van de temperatuur branden zo'n 500m. _na_ een rit op de snelweg (er is geen meter, alleen een lampje). De motor kookte; bij de dop van de radiator kwam er water uit. ± 25 minuten af laten koelen, 0,5L. water erbij. Zo'n 700 meter verder brandde 't lampje alweer. Weer af laten koelen (15 minuten denk ik) - nu echter ging er meer water in (wat meer dan een liter) en zakt 't ook sneller - blijkbaar is door hoge druk een aansluiting bij de radiator stuk gegaan, want daar drupt 't eruit als ik 't goed zie.
Weer 500 meter later stop ik bij een garage, en draai de dop los. 'T water spuit eruit door de druk. 'T koelwater is bruin i.p.v. groen. Da's natuurlijk ook niet goed. Waardoor wordt dat bruin? Door een kapotte pakking of kan 't door iets anders?

De conclusie van de monteur was dat door de opgebouwde druk over dat kleine stukje rijden, de koppakking waarschijnlijk stuk is (of iets ergers met de cylinders).
Mijn vraag is: is er een andere verklaring mogelijk? Wijst opgebouwde druk over een klein stukje rijden altijd op een kapotte koppakking (of iets ergers)?
Ik heb geen rook uit de uitlaat gezien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Uit je beschrijving kan ik alleen halen dat je de waterpomp moet vervangen. Bruinig water zegt niet meer dan dat er enige interne corrosie of vervuiling is. Er is wel een groter probleem als er wat wittig schuim op je carterolie licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je thermostaat kan stuk zijn,dwz deze gaat niet meer open,of een slang stuk,gegaan onder het rijden,of de radiator zelf,het bruine water is niets om je ongerust over te maken,ga even langs de garage,daar zetten ze een apparaatje,op de radiateur,en zetten deze onder druk,zo kunnen ze zien waar hij lekt.
een lekke koppakking gebeurt ook weer niet zo heel snel,maar dit kun je zelf controleren door het oliepeilstok na te kijken,is de olie troebel en waterachtig aan de stok,dan is het niet goed.