Koppeling laag = goed, gaat dat altijd op?

Ik dacht als een koppeling van een auto laag pakt dat het goed is, nu hoorde ik dat ook als de koppeling niet meer zo goed is deze toch zo afgesteld kan worden dat die laag pakt, uiteraard koppeling met kabel.
Kan ik er dan vanuit gaan dat een hydraulische koppeling wel goed is als die laag pakt en ver weg/op als hij hoog pas pakt ???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
14.7K

Het beste antwoord

Bij een hydraulische koppeling valt niets af te stellen, dus als die halfweg pakt is die nog altijd goed.

Een kabelkoppeling die onder de helft al aangrijpt is niet goed, dan komt hij tijdens het intrappen niet goed vrij waardoor er teveel wrijving ontstaat als men met ingetrapte koppeling voor een verkeerslicht staat.

Op driekwart hoogte moet de koppeling volledig aangrijpen, op een kwart voor het diepte punt moet de koppeling volledig vrij zijn.

Dit is de meest ideale afstelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik jou verhaal goed begrijp en het pedaal zit te hoog bij een hydraulische koppeling, dan is die op/versleten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mogelijk 1 Als hij TE hoog zit is hij dusdanig versleten dat vervanging er aan zit te komen. 2 Er kan lucht in de leiding zitten. 3 De koppelingscilinder kan stuk zijn. En zo zijn er nog een paar mogelijke oorzaken te noemen.

Andere antwoorden (1)

Een hydraulisch bediende koppeling die erg laag aangrijpt is niet per definitie goed. Meestal duidt dit op een probleem aan het hydraulische gedeelte. Een lekkage bijvoorbeeld of lucht in het systeem. Misschien eerst een de vloeistof verversen en ontluchten.