Wat is een handige tip voor de antwoorden op 'remmen, gas loslaten en niets doen' van het theorieexamen?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik geef altijd verkeerd antwoord op de vraag of je moet remmen, gas moet loslaten of niets hoeft te doen bij het theorieexamen van autorijden.
Misschien heeft iemand enige regelmaat in de juiste antwoorden op die vragen te ontdekt, en zou diegene dat met mij willen delen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
6.1K

Antwoorden (3)

Hiervoor moet je gewoon inzicht hebben, dit is in het verkeer ook heel belangrijk. Genoeg oefenen ;) succes met je theorie!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit geen regelmaat in de antwoorden op de vragen. Wat je nodig hebt is verkeersinzicht en het vermogen om logisch na te kunnen denken. Als je een foto ziet van een bal die op de weg rolt en er staan kinderen op het trottoir, is het logisch en verstandig om te gaan remmen. Je kunt je verkeersinzicht wel oefenen door goed de theorie te leren. Er zijn boeken te koop ( of misschien kun je die wel lenen van je instructeur) waarmee je makkelijk kan oefenen. Ook kun je oefenen door goed op te letten als je op straat fietst, loopt of rijles hebt, door voor jezelf te bedenken wat je zal doen in bepaalde situaties die je tegenkomt. Remmen, gas los of niets doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is en blijft een lastig onderwerp waarop niet altijd eenduidige antwoorden op te geven zijn.
Op de gelinkte site heb ik er het volgende over geschreven:

" Maak een keuze in je benadering/denken tussen situaties: binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom of autoweg en autosnelweg

Als je uit gaat van de maximaal toegestane snelheid die ter plaatse geldt, rem (A) je bijna altijd binnen een verkeersbeeld met:
•zwakke of instabiele weggebruikers
•smalle wegen en tegenliggers
•stremming of obstakels op de rijbaan
•inhalen en tegenliggers
•onoverzichtelijke en gevaarlijke kruispunten
•drukke (winkel)gebieden, scholen e.d.
•onoverzichtelijke of scherpe bochten
•ontstaan van stremming of file
•grote snelheidsverschillen tussen bestuurders onderling

Het los laten van het gas (B) pas je toe als je de situatie niet vertrouwt, maar deze wel goed kunt overzien en deze geen direct gevaar oplevert. Ga hierbij uit van een gepaste rijsnelheid.

Je doet niets (C) als de situatie goed is te overzien, je geen direct gevaar hebt te verwachten, je voldoende ruimte op de weg hebt om je actie uit te voeren, de snelheidsverschillen tussen bestuurders onderling niet te groot zijn, een zijdelingse verplaatsing veilig kunt uitvoeren etc ".