Zit er verschil in kwaliteit van benzine bij verschillende pompen?

Een vriend van mij had laatst problemen met zijn auto en kreeg van de garage te horen dat er 'vuile' benzine in zijn tank zat. Is er weleens vergelijkend onderzoek gedaan naar kwaliteitsverschillen van brandstof bij verschillende benzinepompen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
11.8K

Het beste antwoord

Ja, de kwaliteit kan verschillen.

Over de kwaliteit van benzine doen de wildste verhalen de ronde. Feit is dat zelfs bij Shell de kwaliteit per tankstation kan verschillen. Dat komt door de wijze van distributie van brandstoffen in Nederland.

Alle tankstations van alle merken in Nederland halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots. Dagelijks melden zich bij dezelfde opslagtank de tankwagens van alle merken: Shell, Esso, Texaco, maar ook de ketens van onbemande tankstations en de traditionele witte pomp. Alle tankstations in een bepaalde regio gebruiken dus dezelfde basisbrandstof, die moet voldoen aan de minimale Europese kwaliteitsnorm.

Het is, kortom, een fabeltje dat de witte pomp alleen maar de restjes van de grote merken toebedeeld krijgt, die dan ook nog eens van slechtere kwaliteit zouden zijn. Wel kan de kwaliteit als gevolg van dit distributiesysteem per regio verschillen. Het is mogelijk dat de benzine in het depot in het oosten van het land uit een ander deel van de markt komt dan de benzine in het depot in het westen van ons land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Op het moment dat een benzine dief brandstof uit de tank van die vriend van jou steelt dan is er maar een beetje straatvuil nodig om de benzine in de tank te vervuilen...

Als er (onbewust) eens vuil via de vulslang in de tank is gekomen dan is je brandstof zo vervuilt...

Als het benzine filter naar verloop van tijd vol zit dan is je brandstof snel vervuilt...

Om maar een paar dingen aan te geven, waarom het niet aan de tankstations hoeft te liggen. Maar natuurlijk is het altijd mogelijk dat een raffinaderij een vuile brandstof tank het land in stuurt. Maar die kans lijkt me net zo groot als de kans dat er deze zomer ijs ligt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt soms wat residu tanken, dat kan bij elke pomp, soms zelfs condenswater, theoretisch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige verschillen tussen brandstoffen van verschillende pompen zijn de additieven. De basis is op dezelfde manier geraffineerd. Er is voldoende overheidscontrole op deze zaken. Dus vuile benzine heeft dikwijls ook te maken met condens in de tank en/of als men werkelijk rijdt tot men op de bodem de laatste liter weghaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
behoorlijk verschil, vaak bij goedkope witte pompen lager octaangehalte of te veel hoog kokend materiaal. Bij gas zelfs vaak paraffine waardoor je inspuiting verstopt raakt. goedkoop kan duurkoop zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Kempo, opvallend genoeg ben jij de enige met een afwijkende reactie. Heb je misschien een bron waar ik hier meer over kan vinden? Thumb down is overigens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn oom heeft een bezinepomp (weliswaar Shell) en die vertelde me dat, misschien gekleurd vanwege zijn achtergrond. Maar het verhaal over gas heb ik aan den lijve ondervonden. Als de vebrandingswaarde 10% lager ligt rij je ook 10% minder zuinig. Sinds kort ken ik ook een belg die een witte pomp heeft net over de grens en die koopt steeds partijen op en die varieren qua prestatie volgens hem. De kwalificaties waaraan je moet voldoen hebben een bandbreedte he, dus onder bepaald minimum kan je niet zakken volgens mij.
"Vuile" benzine is een vaker gebruikte smoes die de monteur gebruikt als hij het eigenlijk niet weet, maar dat wil verdoezelen.

Het brandstoffilter filtert eventueel vuil uit de brandstof voordat de brandstof naar de motor gaat.

Wat wel kan is dat de tank van binnen is gaan roesten. Of dat het brandstoffilter al in geen tijden is vernieuwd - dan hoopt het vuil zich daarin op.

Het kan zijn dat er een laagje vuil bovenop de benzine drijft. Dat vuil blijft altijd in de tank, het komt nooit door het brandstoffilter omdat het op de benzine drijft. Als je dan ooit eens je tank echt bijna leeg rijdt, komt al dat vuil in één keer in je brandstoffilter terecht, en verstopt daar de boel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig zat ik vandaag te googlen over dit onderwerp, omdat mijn garage dit ook zegt. Ik kwam een aardig artikel tegen over de mythe van brandstof kwaliteit.
Volgens mij is - zoals veel dingen in Nederland - prima geregeld en zal de kwaliteit verschil wel meevallen
Richard