mag ik met de auto rijden van iemand anders?

Ik vertrek binnen een paar weken met m'n vriendin op reis. Hiervoor gebruik ik de auto van mijn schoonmoeder. Ik noch mijn vriendin zijn dus eigenaar van de auto.

Mag ik hier dan wel mee rijden, ook al heb ik toestemming van de eigenaar?

Moet hier een speciale verzekering voor afgesloten worden?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
3.6K
Ivana
9 jaar geleden
En de groene verzekeringskaart. De autopapieren moet je natuurlijk bij je hebben.

Het beste antwoord

Ja, je mag rijden met de auto van iemand anders - mits die ander daar toestemming voor geeft.

Of eventuele schade die jij veroorzaakt is gedekt, hangt af van de verzekering van de eigenaar van de auto. Jouw schoonmoeder zou dus moeten kijken wat er wel en niet onder de verzekering valt. Indien nodig, kun je zelf een aanvullende verzekering afsluiten voor die dingen die je wel verzekerd wilt hebben maar die niet worden gedekt door de verzekering van je schoonmoeder.

Daarnaast moet je natuurlijk rekening houden met eventuele wettelijke regels in de landen waar je naartoe gaat of doorheen rijdt. Denk aan leeftijdsregels, eventueel afwijkende alcohollimieten, regels over het aantal jaren dat jij je rijbewijs hebt, regels over het aanwezig zijn van veiligheidshesjes en alcoholtesters, enzovoort.

Toegevoegd na 3 minuten:

Ik heb het zelf eens gehad toen ik mijn auto wilde uitlenen aan een buitenlandse vriend (buitenlandse nationaliteit, buitenlands adres, zelfs niet Nederlands-sprekend), die ermee naar Litouwen wilde rijden. Ik zou hem een week later achterna vliegen, waarna we (na een vakantie aldaar) samen zouden terugrijden.

Omdat ik geen zekerheid kreeg uit mijn verzekeringspapieren, heb ik mijn verzekeraar gebeld. Zij vertelden me dat mijn verzekering ook geldig was als hij zou rijden, ook als ik niet mee zou rijden, ook als hij door voormalig Oost-Europa zou rijden, ook als hij nog maar twee jaar zijn rijbewijs had, en ook als hij nog geen 24 was.

Bij mij kon en mocht het dus. Of dat voor jou met de auto van jouw schoonmoeder ook geldt, hangt af van haar verzekeringsvoorwaarden. Een telefoontje (door haar) naar haar verzekeraar geeft uitsluitsel. Soms mag het namelijk niet.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super! Bedankt voor de nuttige informatie!