De eenvoudige dimmende binnenspiegel bestaat uit twee spiegels die onder een kleine hoek staan:
Een gewone spiegel waar een halfdoorlatende spiegel voor geplaatst is.
In de normale stand wordt het beeld door de normale spiegel weerkaatst, als je de spiegel met het knopje naar beneden richt dan zal dat beeld door de halfdoorlatende spiegel getoond worden, slechts een deel van het licht bereikt je ogen, de rest gaat door de halfdoorlatende spiegel en de spiegel die erachter zit een andere richting op.
In de praktijk is de halfdoorlatende spiegel nauwelijks spiegelend maar meer doorlatend zodat de lichtafname zo groot mogelijk is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij luxe modellen kan een fotocel het omklappen van de spiegel verzorgen.
De hoek waaronder de spiegel tussen de twee standen wisselt is zo gekozen dat het beeld van beide spiegels op precies dezelfde hoogte uitkomt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Op de Engelse Wikipedia nog de volgende verklaring:

A prismatic rear-view mirror — sometimes called a "day/night mirror" — can be tilted to reduce the brightness and glare of lights, mostly for headlights shining directly on the eye level at night. This type of mirror is made of a piece of glass that is wedge-shaped in cross section—its front and rear surfaces are not parallel.

On manual tilt versions, a tab is used to adjust the mirror between "day" and "night" positions. In the day view position, the front surface is tilted and the reflective back side gives a strong reflection. When the mirror is moved to the night view position, its reflectorized rear surface is tilted out of line with the driver's view. This view is actually a reflection off the non-reflectorized front surface. Since the non-reflectorized front surface allows most of the light to go through, only a small amount of light is reflected into the driver's eyes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Deze past zich aan het licht. Als er fel licht naar binnen schijnt bv van koplampen dan dimt ie de boel zodat je nog steeds kan blijven kijken. Erg fijn! Werkt goed. Wij hebben dit al een aantal jaren en zijn er heel erg tevreden mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je legt niet uit hoe hij werkt, dus ik vind dit een loos antwoord.
bamibal
12 jaar geleden
ik ook
Hallo Hoog5946,

Ik heb het volgende voor je gevonden:
Deze binnenspiegel is voorzien van een sensor of CMOS-camera en registreert het aantal lümen, oftewel de lichtsterkte die op het oog valt. Hoe hoger het aantal lümen is, des te meer de binnenspiegel wordt gedimd zodat het licht niet hinderlijk is voor de autobestuurder. Het stukje elektronica dat het dimmen regelt is natuurlijk hightech en wordt nog steeds door ontwikkeld. Toen de techniek eenmaal goed getest was maar liefst 80% van de testgebruikers zeer positief over de spiegel. Hierdoor gingen veel autofabrikanten (onder andere Ford) om de tafel zitten met Gentex. Ze sloten deals en inmiddels worden veel auto’s standaard geleverd met een spiegel van Gentex.

Je kan verder heel het verhaal lezen op de bron.

Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zelfdimmende binnenspiegel gebruikt een lichtsensor om het omgevingslicht met het gereflecteerde licht te vergelijken. Is het verschil tussen beide te groot, dan verandert de reflectie van de spiegel middels een elektrische stroom die door een elektrochromisch element gestuurd wordt.