Heb ik nu mijn thermostaat kapot van de auto? Zie uitleg.

De verwarming in mijn auto doet het niet meer, en dat metertje in de auto doet het ook niet meer. Of bijna niet hij komt in ieder geval lange niet bij de 90 graden. En wat zou de reparatie ongeveer gaan kosten?

Toegevoegd na 6 minuten:
Oja kan ik zo blijven rijden of is het belangrijk om het zo gauw mogelijk te laten repareren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
31.4K
Amadea
12 jaar geleden
Je kunt anders ook een houtkachel in je auto inbouwen... Zie http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/opmerkelijk/%29/components/actueel/rtlnieuws/2012/02_februari/10/opmerkelijk/man-bouwt-houtkachel-in-auto.xml
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whaha wat een uitvinding...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even , afwachten de kou is straks toch uit de lucht ! Ja het lijkt op kapotte thermostaat , in de zomer maanden is de motor wat later op temperatuur . Maar zo lang dat klepje open staat is er niks aan de hand . Het kan nl dat na de kou het probleem van zelf opgelost is . Beter een open thermostaat , dus te veel koeling dan ja een dichte . Wat al geopperd check je koel vloeistof niveau . Het kan ook gewoon wat aanslag zijn op het mechanisme wat de toe voer groter of kleiner maakt Vd koelvloeistof . Succes .

Het beste antwoord

Controleer het vloeistofniveau in het expansievat bij koude motor. (gesloten systeem)
Zonodig bijvullen.
Of controleer het vloeistofniveau bij koude motor van de radiator. (open systeem)
Zonodig bijvullen.
Voel bij draaiende motor of de 2 slangen van de radiator warm worden.
(slechts 1? dan is het vaak de thermostaat)
Bedenk dat er lucht in de kachelslangen kan zitten.
(op het hoogste punt zitten meestal ontluchtingsnippels.)
Neem voorzorgsmaatregelen in acht ivm het ontsnappen van hete lucht of hete koelvloeistof. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat verschilt per garage mn broer werkt erin en hij zei als je em gaat vervangen ben je al gauw heel wat tientjes kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk zit er te weinig koelvloeistof in je auto. Vul dit bij en kijk dan bij draaiende motor of hij ergens lekt. Dan pas kan je kijken wat het probleem is.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij lekkage niet meer rijden.
Bij geen lekkage kan het zijn dat de thermostaat altijd open blijft staan en daardoor de motor niet warm wordt omdat er altijd sterk gekoeld wordt.
Dit soort vragen is op afstand trouwens lastig te beantwoorden. Beter is iemand in de buurt vragen die er wat vanaf weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is niet makkelijk te beantwoorden.
Als ik ervan uitga dat je nog gewoon met de auto rijdt zit er genoeg koelvloeistof in (anders wordt hij te heet)
Als hij niet te heet wordt is de thermostaat defect.
Waar hij zit en wat de constructie van het thermostaathuis is bepalen de kosten , van 50 € tot ca 300 € is mogelijk.
Doorrijden in de winter heeft gevolgen voor het brandstof verbruik en de vervuiling inwendig van de motor en het milieu!
De motor gedraagt zich als koude motor en loopt op de beter bekende uitdrukking "choke".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt geen koelvloeistof meer in het koelsysteem!
Dat je nu nog kan blijven rijden zonder dat de motor oververhit raakt komt door de nu zeer lage buiten temperatuur. De lucht is koud genoeg om de motor te koelen.

Dat je koelvloeistof weg is kan 2 hoofdoorzaken hebben:

1. lekke radiator of een gescheurde slang
2. koppakking is lek.

Controleer het olieniveau van de motor. Staat die veel te hoog en/of ziet de olie er als bruin gelige smurrie uit, dan is je koppakking lek.
Zo snel mogelijk laten repareren (kosten ca. 500, - euro)

De garage kan het koelsysteem ook onder druk zetten om lekkages op te sporen.

De thermostaat is vrijwel niet de boosdoener omdat: als ie open blijft staan dan werkt je kachel wel, al is dat met minder capaciteit. Zou die dicht blijven ontstaat er overdruk waardoor je zeer snel een kokende motor zou hebben.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja tuurlijk beer er zit geen koelvloeistof meer in en de motor blijft koud door de buiten temperatuur????
hoe kan een motor met koelvloeistof dan ooit op bedrijfstemp. komen als het vriest?
De kachel zit inderdaad in het korte circuit maar ook dit kort circuit wordt niet warm want je temp. meter zit hier ook in dus wordt de kachelradiator ook niet warm.