Motor uitzetten of stationair laten draaien?

Vanaf hoeveel minuten wachten is het zuiniger om de motor uit te zetten? Dus hoelang zou je dan minimaal moeten stilstaan om het hoge verbruik bij het starten van de auto te compenseren. Bij een auto van 12 jaar, verbruik ong 1:12.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
5K

Het beste antwoord

Het (opnieuw) starten van een motor die op temperatuur is, kost geen extra brandstof mits het gaspedaal daarbij niet wordt gebruikt. Het enige extra verbruik zal de startstroom zijn die moet worden bijgeladen. Dus: Als je een goed startende auto hebt, uitzetten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan kun je hem waarschijnlijk beter aanlaten staan, bij zo'n oude auto dat lijkt me ook beter voor de startmotor en accu (wel slechter voor het milieu maar ach)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook een auto van12 jaar moet heel snel starten als hij nog warm is, dus kun je hem rustig afzetten als je denkt dat het wat langer gaat duren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitzetten is beter voor milieu en voor de auto , mits de auto warm is. Anders even laten lopen!