Mag iemand die eenzijdig verlamd is door een hersenbloeding nog auto rijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.6K

Antwoorden (2)

in het kort hieronder; Zie complete tekst op: http://www.cva-samenverder.nl/cva_autorijden.html
Elke rijbewijsbezitter is na het afleggen van het rijexamen bekend met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Minder bekend is een andere kerntaak van het CBR: het beoordelen van de lichamelijke en geestelijke geschiktheid van bestuurders van motorvoertuigen. Deze taak is bij het CBR toegewezen aan de afdeling Medische zaken, bestaand uit het hoofd Medische Zaken en de medisch adviseurs. Het hoofd Medische Zaken is werkzaam op het (landelijke) hoofdkantoor van het CBR aan de P.C. Boutenslaan te Rijswijk, de medisch adviseurs werken op de vijf regiokantoren te Assen, Eindhoven, Arnhem, Amsterdam en Rijswijk.

Regeling eisen geschiktheid 2000
Voordat een Verklaring van geschiktheid door het CBR afgegeven kan worden, wordt de lichamelijke en geestelijke geschiktheid voor het besturen van motorvoertuigen beoordeeld. Dit beoordelen van de geschiktheid gebeurt aan de hand van wettelijke regels, die zijn vastgesteld door de Minister van Verkeer en Waterstaat en gepubliceerd als “Regeling eisen geschiktheid 2000” in de Staatscourant. De volledige tekst van de regeling is te vinden op de website van het CBR (www.cbr.nl/pdf/reg2000.pdf).

In veel gevallen is er sprake van een combinatie van problemen. Zo kan na een CVA een fysiek probleem ontstaan door een halfzijdige verlamming, maar er kunnen ook stoornissen in het waarnemen of de reactiesnelheid aanwezig zijn of gezichtsvelddefecten door een hemianopsie.

De beste manier om te testen of het nog verantwoord is om zelfstandig auto te rijden is volgens het CBR nog altijd de rijtest op de openbare weg. Het accent ligt daarbij op wat iemand al dan niet met aanpassingen nog kan en niet op wat hij niet meer kan.

Om dit goed te kunnen beoordelen zal in het algemeen een uitgebreide rijtest nodig zijn waarin ook moeilijke situaties voorkomen. Het verkeer wijzigt zo snel en onverwacht dat iedere deelnemer daar adequaat op moet kunnen reageren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In eerste instantie een bepaalde tijd niet, afhankelijk van de ernst. Als volledige genezing aangetoond is, dan mag na die periode weer gewoon auto gereden worden. Dit geldt NIET voor vrachtauto's, want beroepschauffeurs worden vaak volledig afgekeurd.
Als geen volledige genezing wordt aangetoond, is het toch mogelijk om te gaan rijden, maar dan wel in een aangepaste auto, en mogelijk na een verkortte cursus.
E.e.a. is afhankelijk van de bevindingen van de keuringsarts.
jc54