waarom verduisteren of blinderen sommige chauffeurs de achterruit van hun wagen ?

de volledige achterbank is ahw in duisternis gehuld. is dit wettelijk toegelaten ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.1K

Het beste antwoord

Er is al gezegd dat het wettelijk is toegestaan maar dit is niet compleet. Het blinderen van een achterruit mag alleen als je ook een rechterbuitenspiegel hebt.

Bijna iedere tegenwoordige auto heeft dat, maar bezit je een auto met alleen een binnenspiegel en linkerbuitenspiegel (bestuurderszijde) mag je de achterruit NIET blinderen.

En waarom ze het doen, meeste opties zijn al genoemd maar er is ook een categorie "verlaagde gti-met petjes bestuurder"
Jonge gastjes die hun auto pimpen met halfordsproducten, een uitlaat einddemper met brommend geluid en omvang van een melkbus, opzetstukjes op de pedalen en vaak ook nog even de achteruit en zijruiten blinderen. Zullen ze wel stoer vinden, maar het gros ziet ze als kansloos. Maarja, dat is mijn bescheiden mening. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U geeft een "bescheiden" antwoord op een al even bescheiden vraag van een bescheiden persoon, dit is een oprecht antwoord, en recht uit je hart !!! bedankt daarvoor

Andere antwoorden (7)

Dat mag wel, denk maar aan een caddy met een dichte achterkant, of bijna elke werkbus zit ook dicht van achter.
Maar het is niet toegestaan op de andere ruiten. Er zijn zelf meetaparaatjes voor die de dichtheid/donkerheid/lichtdoorlating meten en als die te hoog is krijg je een boete en moet de folie eraf.

Toegevoegd na 56 minuten:
Ik denk dat ze dit gewoon stoer vinden ofzo, of mss wel voor de zon als ze ook achter de ramen doen. Ik heb geen flauw idee waarom ze het doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het voorraam en de beide voordeurramen moeten wel zicht doorlatend zijn. De rest mag wel geblindeerd zijn. Ze vinden dit mooier of het heeft met veiligheid te maken. Dat de passgiers niet te herkennen zijn of dat je de inhoud niet kan zien van buiten af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het doel was privacy en om geen last te hebben van fel licht en daarmee goed tv / dvd te kunnen kijken. Inmiddels is het veelal stoer geworden of doet men het omdat. Iedereen het doet en zal zal het wel ergens goed voor zijn zonder te weten waarvoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het staat meestel mooier/stoerder op een auto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is puur gedaan bij werkbusjes voor de duren apparaten in de auto! Ik noem een slijptol, boormachines en andere duren dingen! Weinig moet stoer of wat dan ook te maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand zegt dat het bij een werkbusje gedaan word om het stoer doen, de gene die het hier over stoer hebben doelen op gewone luxewagens, Robage.
Bij sommige personenauto's kun je dit als "extra"geleverd krijgen. Het is dan zon-en warmtewerend. Je kunt ook zelf folie plakken. Vaak wordt dit gedaan omdat men het mooi vindt staan en/of de auto een "duurder" c.q. "stoer" imago geeft. Bij bedrijfsauto's is het vaak in de vorm van reclamefolie (ondoorzichtig van de buitenkant, doorzichtig van de binnenkant). Het voorkomt dat mensen kunnen zien wat voor (dure) spullen er achterin liggen, tegelijkertijd kan het bedrijf reclame maken, zonder dat dat gespoten of geverfd is en makkelijker te verwijderen of te veranderen. Die reclamefolie zie je ook op stadsbussen over de ramen geplakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wettelijk is dat toegelaten, met uitzondering van de voorruit en de twee voorste zijruiten. De politie gebruikt een apparaatje waarmee ze de hoeveelheid licht die doorgelaten wordt door de ruiten kan meten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn wagen (een monovolume) was het gewoon een optie van de fabrikant uit. En hier in zuid-frankrijk is het echt geen overbodige luxe. Het is vooral zon en warmtewerend. Indien fatsoenlijk gedaan (gewoon donker getint glas en dus geen goedkope opgeplakte folie van de supermarkt) hindert het ook het zicht niet.
Verder houdt het ook nieuwsgierige blikken buiten.
Nadeel : auto's achter u hebben een minder goed zicht op de verkeerssituatie voor hen.
Eric