Hoe kan ik een andere automobilist op de auto(snel)weg het best laten weten dat zijn verlichting kapot is?

Naast het feit dat ik er persoonlijk een hekel aan heb dat er bijvoorbeeld een remlicht stuk is, kost het die persoon ook nog een boete! Dus is een lichtsignaal wenselijk of gebaren??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Antwoorden (4)

Lichtsignaal, staat alg. Bekend dat er dan iets is. Tegenligger kan wel denken dat het een verkeerscontrole betreft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik iemand tegenkom met kapotte verlichting, dan knipper ik enkele malen met mijn achtermistlicht wanneer het de verlichting of remlichten betreft, anders het knipperlicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg een A4'tje in de auto waarop je met dikke stift geschreven hebt dat de lampen kapot zijn. Houd het even omhoog als je degene inhaalt.

Zorg er wel voor dat je de veiligheid niet uit het oog verliest.

Rijd je niet op een snelweg, of op een andere weg waarop je niet kan inhalen of naast degene kan gaan rijden, geef dan een kort signaal met je lichten maar let ook hier weer op de veiligheid, en houd in je achterhoofd dat lichtsignalen hinderlijk kunnen zijn voor het tegemoetkomend verkeer.

Rijd je voor de auto, en is bijvoorbeeld de linkerkoplamp kapot, kun je even je alarmlichten laten knipperen, en vervolgens je linkerknipperlicht, in de hoop dat er lichtje gaat branden bij de bestuurder van de auto en hij begrijpt wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk als jij een lichtsignaal geeft, voor welke soort verlichting je ook kiest, jij strafbaar bent. Je brengt daarmee je mede-weggebruikers in gevaar. Het lijkt dus grootmoedig iemand te waarschuwen maar in de praktijk ben jij het werkelijke gevaar !

Een bestuurder heeft de verplichting in onze wet dat.het voertuig en daarmee ook te verlichting naar toebehoren functioneert als hij gebruik maakt van de openbare weg. Dit is dus niet.jouw verantwoording