Wat betekent op een hectometerpaaltje een 'R' in een geel vierkant?

Op hectometerpaaltjes langs de snelweg staan op sommigen een R in een geel vierkant. Wat betekent dit? Heeft dit iets te maken met de veiligheid van de snelweg?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
3.6K

Antwoorden (2)

Dit staat voor Rechts. Hectometerpaaltjes komen voor aan beide kanten van de weg. Als je het nummer op het paaltje gebruikt om bijvoorbeeld een incident te melden is het handig voor de hulpverleners aan welke kant van de weg het paaltje staat omdat dezelfde nummers aan beide zijden van de weg voorkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Poet
8 jaar geleden
klopt
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hectometerpaal
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Plus ! Voor de volledigheid: de bordjes aan de andere kant van de weg worden met een 'L' (links) opgesierd. Maar dat had je vast zelf ook al geraden :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet helemaal. Zoals in het aangehaalde Wikipedia-artikel staat: De links en rechts-aanduiding voor de richting is met "Li" en "Re" op groen naast het wegnummer. De "R" (en "L") op het gele vierkantje geven dit ook aan, maar alleen op verbindingsbogen tussen snelwegen en wel van het hoogste wegnummer mnaar het laagste.
Zoals in het Wikipedia-artikel staat: De links en rechts-aanduiding voor de richting is met "Li" en "Re" op groen naast het wegnummer. De "R" (en "L") op het gele vierkantje geven dit ook aan, maar alleen op verbindingsbogen tussen snelwegen en wel van het hoogste wegnummer mnaar het laagste.