Als je 30 jaar geleden je autorijbewijs hebt gehaald, sindsdien nooit meer hebt gerede. Ben je verzekerd op het moment dat je een ongeval veroorzaakt?

Stel je hebt lang geleden je rijbewijs gehaald, maar om bepaalde redenen nooit meer hebt gereden, als je achter het stuur stapt van een verzekerde auto en je veroorzaakt een ongeval. Ben je dan verzekerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Antwoorden (7)

Zolang je een geldig rijbewijs hebt ben je ook verzekerd.
Vraag je zelf wel af of het verstandig is om weer te gaan rijden. Ik zou aanraden om wat rijlessen te nemen. Ook om weer vertrouwen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker!
Je hebt een geldig rijbewijs, en de auto is verzekerd, en de wegenbelasting is betaald. Meer is er niet nodig.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je voldoet aan de eisen die de verzekering stelt, je hebt een geldig rijbewijs en je bent, neem ik aan, gewoon verzekerd.
Het is natuurlijk wel verstandig om een paar rijlessen te nemen.
Een goede rijschool weet hier wel mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het rijbewijs tijdig hebt verlengd en het is dus nog geldig en je auto is netjes verzekerd en de juiste belastingen zijn betaald en je hebt geen alcohol of verkeerde medicijnen genuttigd, nou dan moet het lukken. Ja in dat geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
danit, je hebt personen met een nerveuse muis, je hebt personen die niet kunnen lezen, je hebt ze die niet begrijpen (ik zeg niet dat ze dom zijn), je hebt minkuukels en ga zo maar door. In ieder geval bedankt. note: als je 70 jaar bent dien je niet om de 10 maar om de 5 jaar verlenging aan te vragen. Je ziet, het alles is reuze gecompliceerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
snap die min ook niet is gewoon een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Miauw...
Ja, want niemand kan controleren of je wel of niet gereden hebt in die 30 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vreemd genoeg wel ja
zolang je rijbewijs maar geldig is mag je er gebruik van maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad een raar verhaal maar je rijbewijs is gewoon geldig. Als je op je 18e een uurtje laat zien dat je het kan mag je daarna tot je 70e een moordwapen besturen.

Formeel voldoe je daarmee aan de wet. De vraag is echter of je toch geen verzekeringsproblemen krijgt op het moment dat je na 30 jaar weer aan het verkeer gaat deelnemen. Je bent immers verantwoordelijk, vertoont misschien zelfs onverantwoord gedrag (artikel 5!) omdat je niet goed weet hoe & wat je moet doen. Bovendien: net zo goed als je lichaam in orde moet zijn (met een gekneusde arm mag je ook niet rijden) geldt dat misschien ook wel voor je geest. Je kan immers verwachten dat alles een beetje is weggezakt..

Navraag bij DAS-juristen levert echter toch het antwoord op dat je aan alle voorwaarden voldoet wanneer je een geldig rijbewijs hebt en een verzekerd voertuig.

Ik zou zeggen: je moet (in geval van een ongeluk met letsel) toch laten zien dat je alle voorzorgsmaatregelen hebt genomen om veilig aan het verkeer deel te nemen.

Dus vind ik het geweldig dat je de vraag stelt. Dat zouden meer mensen moeten doen. Mijn buurvrouw van 65 ging ook na een paar jaar weer rijden en vroeg mij even mee te gaan op de eerste rit. Ze kon het prima maar er waren toch wat kleine dingetjes die ik kon uitleggen waardoor zij nog veiliger zal rijden.

Overigens zijn er ook een heleboel weggebruikers die wel dagelijks rijden maar dat beter niet zouden doen voor de veiligheid van henzelf en de omgeving. Ook zij zouden veel baat hebben bij een herhalingsles of zelfs examen.

In mijn plan beschrijf ik als oplossing van het fileprobleem vooral ander gedrag. We zijn niet alleen vergeten hoe het hoort, er zijn ook dingen veranderd. Sommigen snappen dat wel, anderen niet helemaal of kunnen er niet mee om gaan (denk aan de reclame van TOMTOM "ga nu rechts af"en de mevrouw rijdt de struiken in.. Beetje gek voorbeeld maar je snapt het wel.

Daarom zou iedereen om de 5 jaar een test moeten doen. In een simulator bijvoorbeeld. Bij voldoende punten krijg je je rijbewijs weer mee, bij iets te weinig punten uitleg op de slechte onderdelen en bij veel te weinig een herhalings les en misschien wel een examen...

en trouwens.. meer dan 5 overtredingen is ook een teken dat iemand iets niet helemaal snapt.. direct door naar zo'n testcentrum zou ik zeggen!

Zo lossen we gelijk het probleem op dat (binnen het gat in de wet) ontstaat wanneer mensen na 30 jaar zonder oefening weer aan het verkeer deel willen nemen.
Bronnen: