Wat is nu zuinig rijden?

Ik zoek niet naar de duidelijke tips zoals bij een zo laag mogelijke snelheid rijden, met ramen gesloten rijden, motor stilleggen aan spoorwegen of stoplichten, cruisecontrol zoveel mogelijk gebruiken, gps gebruiken, airco zo min mogelijk gebruiken, etc...

Wel zoek ik naar de beste keuze bij volgende 'tegenstrijdige' tips:

1. Schakelen: bij welk toerental? De ene zegt tussen de 1500 en 2000 toeren en de ander zegt tussen 2000 en 2500 toeren. Het meest logische lijkt mij dat schakelen bij 1500 toeren dan nog zuiniger is. Maar is het een probleem om dan bij 1100 à 1200 toeren te gaan rijden? Zonee: waarom adviseert de boordcomputer dan zelfs bij 1500 toeren al terug te schakelen? Of schakelt men best pas een versnelling hoger bij constante snelheid? En dan weer even terug als men toch moet optrekken?

2. Stel: het licht springt op rood. Terugschakelen of in versnelling blijven? De ene zegt dat het terugschakelen net brandstof kost. De ander zegt dat je beter terugschakelt om te remmen op de motor dan dat je de rempedaal moet gaan gebruiken (om geen energie verloren te laten gaan aan de remvloeistof). Conclusie: snel afremmen kost sowieso brandstof: maar wanneer kost het dan het minste brandstof? Bij remmen op de motor of remmen m.b.v. de rempedaal? Of is het in praktijk een combinatie van beide en is het rempedaal vooral handig om hoge toerentallen bij het terugschakelen te vermijden? M.a.w. is het eigenlijk een probleem om terug te schakelen, stel je zit al aan 4500 toeren.

Weet jij het antwoord?

/2500

Zuinig rijden is in mijn ogen geen brandstof verspillen. Dat betekent dat je de wrijvings verliezen moet minimaliseren. En dan vooral de wrijving in de motor en auto zelf, want de rolweerstand en lucht weerstand zijn (bijna) een gegeven. Als standaard tipL Wel zorgen voor goed opgepompte banden. Wat minder standaard bekend: Zorg dat je zo snel mogelijk in de hoogste versnelling komt zonder ver door te trekken in de versnellingen....opgeteld moet je motor met het laagste aantal omwentelingen je op die snelheid brengen. Dus wel goed gas geven tot je bij het schakel toerental komt. Je verminderd zo oa de wrijving tussen zuigers en cilinder want de totaal afgelegde weg van de zuigers is dan minder. Ook heb je dan wat minder verliezen in de versnellingsbak. Kijk bij het rijden goed vooruit, want elke keer dat je de rem aanraakt verspil je eigenlijk brandstof. Onnodig remmen voorkomen. Denk eraan: Regel 1 is het overige verkeer niet hinderen of in gevaar brengen. Dus niet langzaam op de linkerstrook een vrachtwagen inhalen...is trouwens vanwege de drukgolf van de vrachtwagen nog niet eens gunstig om er op de verkeerde plek naast te blijven teuten. Toegevoegd na 3 minuten: Bij een verkeerslicht heb je weinig keus. Uitrollen in zijn vrij geeft het zuiniste resultaat....maar zodanig dat je nog op de motor kunt afremmen omdat dan het gas richting motor afgeknepen wordt. Dit laatste geldt niet voor wagens die altijd brandstof krijgen voor stationair draaien (oude wagens) of wagens waar een startstop systeem opzit dat ook bij uitrollen in zijn vrij de motor helemaal uit zet. Dan kan je gewoon tot het licht uitrollen en er vlak voor remmen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100