Waarom zit in een vrachtwagen het stuur horizontaal en in een personenwagen verticaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.9K

Antwoorden (4)

Heeft denk ik te maken met de stuurinrichting. Het dashboard bij een vrachtwagen zit vrij voorin, terwijl bij een auto daar nog een aanzienlijke ruimte voor zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft inderdaad te maken met de stuurinrichting, bij een vrachtauto zit de chauffeur boven de wielen en moet het stuur dus recht omhoog. Bij een personenauto zit je een stuk achter de wielen waardoor het stuur diagonaal/horizontaal komt. Bij de Amerikaanse trucks met een lange neus en de wielen dus verder staat het stuur ook verticaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in een vrachtwagen zit je rechtop dan is het fijner sturen als het stuur horizontaal zit
in een personen auto zit je onderuit en dan is een verticaal stuur fijner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft te maken met de zitpositie, maar ook het stuur in een vrachtwagen kan bijna verticaal versteld worden, je kunt het stuur ook in 1 handeling horizontaal zetten waardoor je makkelijker uit kunt stappen of van de stoel op kunt staan om je te verplaatsen naar het bed!