Wij rijden een Toyota Avensus Wagon, 2.0 turbo uit 2003, diesel en vragen ons iets af..

We gaan met die auto en caravan op vakantie; vorig jaar kwamen we met 2 kapotte verstuivers stil te staan op weg naar huuis met alle ellende vandien. Was niet zo'n punt geweest als we tijdens de 2 vorige vakanties ook al niet waren stil gevallen maar damn met een renault laguna 2.2 turbo diesel uit 2002 maar dan steeds met EGR klep problemen... We hadden dus stevig de pest in en kregen van allerlei kanten verhalen te horen waar het allemaal wel niet zou kunnen liggen maar wat steeds naar voren kwam was het "nieuwe rijden" , vooral in de bergen, dat erg slecht zou zijn voor welke auto dan ook maar juist voor de diesels..
En dat verschillende merken diesel ook problemen zou kunnen veroorzaken, vooral de diesel van onbekende merken zoals in kroatie bijv.. De garages geven er ook geen eenduidend antwoord op..gek worden we er van!We gaan dit jaar naar Frankrijk, de kust, om zoveel mogelijk heuvels en bergen te mijden omdat we nu wel eens zonder panne op en neer willen rijden.. Wie heeft voor ons het gouden antwoord op onze onrust? Wat is goed om te doen en wat juist niet..wie spreekt uit ervaring?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Om bij jullie eerste problemen te beginnen: een EGR klep leidt uitlaatgassen terug de motor in, dit om aan emissie eisen te kunnen voldoen. Defecte EGR kleppen kunnen veel vervelende gevolgen hebben maar het is onwaarschijnlijk (niet onmogelijk) dat falen van zo'n klep wordt veroorzaakt door een bepaalde rijstijl. Daarentegen is het wel een onderdeel dat vaak kapot gaat..
Indien een auto zwaar belast wordt door caravan of bergen (of allebei) kan je het beste het toerengebied met het meeste koppel gebruiken. Bij jullie Avensus 2.0 Diesel is dat 1800 toeren. (hopelijk heb je een toerenteller) De auto is dan het sterkst, wat slijtage maar ook het brandstofverbruik gunstig beinvloed. Ook koelt de motor beter.
Afgelegen tankstations hebben vaak oude roestige opslagtanks waardoor de brandstof vervuild kan raken. Dan inderdaad liever tanken bij een grotere/nieuwere pomp.
Niet doen: thuis blijven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ha, die Congoleo;

Je ervaringen spreken boekdelen; dat zogenaamde Nieuwe Rijden is allemaal leuk en aardig zolang je met lichte belasting (dus zeker niet met een caravan en een volgepakte auto) over vlakke wegen rijdt, in alle andere gevallen moet je je versnellingen gewoon gebruiken waar ze voor zijn bedoeld. De extra brandstof die je ermee verbruikt is een investering die je makkelijk terugverdient doordat je motor en transmissie het langer zullen uithouden. Wat brandstof betreft zou ik in het buitenland geen risico nemen en gewoon tanken bij de grotere tankstations van bij voorkeur de bekende merken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toyota gaat niet kapot.

En gewoon rijden, zoals je vroeger ook deed, gas geven. En niks nieuwe rijden, je bent op vakantie en dan ga je toch niet de "ollander" uit lopen hangen zeg!

Gas erop!!!