Als ik mijn oude benzine motor van de auto start, komt er eerst asociaal veel rook uit de uitlaat. Wat is de oorzaak en is er iets aan te doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat klinkt alsof er veel olie mee verbrandt. Dit kan komen omdat je motorblok oud wordt, en zuigers ed niet goed meer passen. Je kan dit structureel oplossen door je zuigers opnieuw te laten boren, of practisch: Dikkere motorolie gebruiken.

Bronnen:
eigen ervaring met een auto met 300K+ km

Er verbrandt smeerolie, die in de verbrandingsruimte terecht kan komen. Dit kan komen door versleten zuigerveren, maar het kan ook zijn dat de speling van de zuigers in de cylinders te groot is geworden door slijtage. In dat geval zit er niets anders op dan een motorrevisie.

Hangt een beetje af van de kleur van de rook. Als het lichtblauwe rook is dan hebben mijn collega's gelijk en gaat het over motorslijtage en dus verbrande olie. Doet hij het ook als de motor warm is ? Indien niet dan is het geen abnormale slijtage. Heb je echter te kampen met een donkere bijna zwarte rook bij het starten dan heeft het veeleer te maken met een slechte afstelling van onsteking, kleppen, carburator (choke) of injectie..

Bronnen:
21 jaar ervaring als mecanicien

Als het blauwe rook is dan verbrandt hij olie die door slechte klep rubbertjes en klepgeleiders in de verbrandingskamers gesijpeld is . Is het witte rook dan kan dat duiden op een lekkende koppakking tussen 2 cilinders waardoor er koelvloeistof in de verbrandingskamer kan komen , maar ook olie in de koelvloeistof . Bij zwarte rook is dit niet volledig verbrande benzine , doordat 1 cilinder niet goed meeloopt en verzuipt . bij een oude auto met carburateur kan bij zwarte rook ook de choke blijven hangen waardoor een te rijk mengsel .

het goede antwoord is van jowie

kijk ook eens of je een lambdasonde heb in je uitlaat die kan ook wel eens stuk zijn

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100