Veel verkeersremmers (verhoogde bermen) zijn even hoog gemaakt als de voetpaden en aangelegd in dezelfde dals. Heeft de voetganger er steeds voorrang?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Voorrang wordt verleend door bestuurders aan bestuurders, artikel 15 van het RVV. Een voetganger is een weggebruiker, maar geen bestuurder. Er is dus geen sprake van voorrang verlenen in dit geval, maar van voor laten gaan. Conform artikel 18 van het RVV: bestuurders die afslaan moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan. Verkeer = alle weggebruikers, dus ook voetgangers. Bij kruisend verkeer hoef je de voetganger niet voor te laten gaan, bij "rechtdoor op dezelfde weg" moet je de voetganger wel voor laten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een voetganger heeft nooit voorrang, tenzij deze o.a. een VOP (zebrapad) wilt oversteken, of je kruist bij in- of uitrijden van een inrit, bij rechtdoorgaand verkeer op de zelfde weg gaat voor afslaand verkeer e.d. Dan moet je de voetganger voor laten gaan.
De meeste verkeersremmende middelen zijn aangebracht om de snelheid van m.n. het gemotoriseerde verkeer omlaag te brengen en zo de veiligheid van o.a. de voetganger te bevorderen, maar hebben ten aanzien van de voorrang geen functie.
Als dit de voorrang al regelt, dan gaat het om de standaard regel (bestuurders van rechts hebben voorrang) of gaat het om de combinatie van een verkeersbord en / of haaientanden, maar dan geldt de voorrang alleen tussen bestuurders onderling.