Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

moet je de hele tijd d koppeling ingedrukt houden als je stilstaat?

voor een stoplicht of rotonde of kruispunt?
m'n linkerbeen houdt het dan niet zo lang uit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
10.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Nee hoor, dat hoeft niet. Je kunt de auto ook in zijn 'vrij' zetten en dan de koppeling op laten komen.
(Lees meer...)
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap de minnen niet.. dit is gewoon correct?
Het idee hierachter is dat je dan snel weg kan rijden; daarom wordt het je ook aangeleerd.

Maar als je de 3e in de rij bent kan je hem in z'n vrij zetten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja als je hem
In zijn vrij zet kan je hem
Los laten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit oogpunt van veiligheid is het beter om je voet op de rem te houden i.p.v. de koppeling, met de versnelling in z'n vrij. Als je van achter wordt aangereden is de kans daarmee stukken kleiner dat je op overstekende voetgangers etc. inrijdt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik stilsta voor een stoplicht bijvoorbeeld heb ik mijn linkervoet op de koppeling en de rechtervoet op de rem. Ik heb in mijn praktijklessen geleerd dat ik "nooit, maar dan ook NOOIT" (aldus mijn instructeur) met mijn linkervoet mag remmen. De rem *in plaats van* de koppeling vasthouden in jouw antwoord begrijp ik dan ook niet helemaal. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik stilsta voor een stoplicht heb ik mijn rechtervoet op of tenminste boven het rempedaal en mijn linkervoet helemaal nergens op of hoogstens boven het koppelingspedaal. De versnelling staat in z'n vrij. Zowel remmen als gas geven doe ik uiteraard met mijn rechtervoet. Zei ik iets anders?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het een beetje op 2 manieren op te vatten is hoe je je eerste zin formuleerde. Als je hem zo formuleert kan ik het inderdaad goed begrijpen. :)
Ja je kan hem is z'n vrij zetten en de koppeling loslaten.
Het is zelfs beter voor de auto.
Als je je koppeling loslaat, dan draait het druklager van de koppeling niet constant mee en heeft deze dus een langere levensduur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Pedaalridders worden ze ook wel genoemd.. mensen die altijd maar de koppeling ingedrukt houden.
Tja.. als je een keer de drukgroep vervangen hebt weet je dat je beter lekker de auto in de vrij kan laten als dat kan (gatdakkie wat een rotklus!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@etab heb je geluk gehad of een goede auto. Maar het is over het algemeen beter om je koppeling los te laten voor een stoplicht
Bekijk gewoon de situatie.

Verwacht je snel groen. Hou hem in zijn eerste.
Sta je in de rij enof verwachte je lang rood zet hem vrij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding