Hoe weet mijn auto dat ik een passagier mee heb?

Ik heb een auto met zo'n piep-systeem dat aanslaat als je je gordel niet om hebt en harder dan 23 km/u gaat rijden.

Als ik alleen in mijn auto zit, dan slaat hij niet aan als de gordel van de bijrijder niet vast zit (ik heb dan immers geen bijrijder, dus dat is goed). Als ik echter wel een passagier meevoer, dan gaat het ding wel piepen als de gordel niet vast zit.

Hoe "weet" de auto dat ik een passagier heb? Is dat op basis van gewicht, of warmte die de passagier uitstraald of iets anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
5.7K

Het beste antwoord

De auto "weet" dat omdat er een drukgevoelige sensor in de stoel zit. Deze sensor wordt niet alleen gebruikt om te signaleren dat er geen gordel gedragen wordt. Hij is ook verbonden met passagiers arbaig en gordelspanner. Bij een ongeval zal de airbag in veel auto's slechts geactiveerd worden als er ook daadwerkelijk iemand op de bijrijdersstoel zit. Het gewicht van bijvoorbeeld een flinke tas is inderdaad al voldoende om de sensor te laten denken dat er iemand zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zit een sensor onder de stoelen die dat voelt.Ik heb taxi gereden en zelfs als ik en dik stratenboek op de passagiers neerlegde dan piepte die.

Toegevoegd na 1 minuut:
In taxi s doen ze dat ook dat je geen ritjes zwart kunt rijden omdat de computer exact opslaat op welk tijdstip er een passagier zit en de meter aan staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de ene is gevoeliger als de andere
in de taxi was het gewicht ingesteld op een paar kilo je kunt dit ook uitschakelen door onder je stoel het stekkertje los te koppelen let wel op dat als je airbags hebt je die niet losmaakt want bij sommige auto s zit er ook voor de airbag een sensor zodat die alleen werkt als er iemand op de stoel zit.
Cryofiel
13 jaar geleden
Die doos van 20 kg staat misschien net op andere punten, bijvoorbeeld doordat hij alleen maar helemaal vooraan de zitting en helemaal achteraan de zitting steunt. Als de sensor daartussenin zit, op een plek waar de bodem van de doos de zitting niet raakt, ziet de sensor de doos niet. Ik vermoed dat het systeem wél "aanslaat" als je er geen doos van 20 kg opzet, maar een zak van 20 kg. Bij mij slaat het systeem niet altijd aan als ik een zware doos op de bijrijdersstoel zet, maar wel als ik mijn anderhalfliterfles drinkwater naast me neerleg.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Ik ken ook mensen die in de taxi 'hingen'. Aan zo'n hendel boven de portier en dan de hele rit hangen. Dan had je een gratis ritje en werd er niet geregistreerd dat er iemand in de auto aanwezig was ........
Alleen voor vriendjes van de taxichauffeur hè? Zo ging dat 'vroeger' ....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij ook hoor! + voor dit antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, dan was de doos die ik er op gezet heb dus ofwel net niet zwaar genoeg of ik raakte de drukpunten niet.
Ik heb ook een Das Auto.
Niet (meer) diegene die van een oud oma'tje geweest is, maar een slagje kleiner.
er zit een druk sensor in de stoel en een schakelaar in de gordelhouder , als je alleen een sluiting hebt en deze in de houder doet tewijl er niemand op de stoel zit zal hij geen signaal geven . omdat de gordel dan volgens hem dicht zit