Wat is nu echt de meerwaarde van winterbanden ?

Van winterbanden heb ik weleens het idee dat ze een schijnveiligheid geven. Mensen die winterbanden onder de auto hebben denken dat ze nu bij sneeuw en gladheid veel harder kunnen rijden dan anders, waardoor ze in feite te veel risico gaan nemen. Het effect van winterbanden werkt hier dus averechts. Mij lijkt het belang van snelheid aanpassen en flink afstand houden nog steeds groter dan het hebben van winterbanden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja, mensen onderwijzen op het nut van en/en in plaats van of/of lijkt me handiger. Bij glad weer, en alle andere omstandigheden gelijk, is met namelijk altijd veiliger dan zonder.

Het beste antwoord

Winterbanden op zich zijn een prachtig hulpmiddel. Net als de ABS en tractiecontrol. Mits goed gebruikt. De praktijk leert dat mensen die meer kunnen hun grenzen verleggen en die vervolgens weer opzoeken.

Het vertrouwen in techniek gaat soms heel ver.. zoals de automatische "rem voor voetgangers" of de "breathalizer" (=startonderbreker: eerst blazen dan starten) of het apparaat wat oog(knipper) metingen doet om alarmsignaal te geven als je in slaap dommelt.

dus ik kan best drinken voor het rijden of oververmoeid aan een lange rit beginnen want mijn alarm gaat niet af..

Uiteindelijk zullen deze zaken onveiligheid niet voorkomen zonder aanpassing van het gedrag**

Sterker nog: bij aangepast gedrag zijn al deze zaken overbodig.

Dat geldt ook voor de winterband in Nederland. Naar mijn oordeel is dit een geweldige verkooptruck van alle garages. Terugkerende inkomsten voor opslag en wissel van de banden en natuurlijk regelmatig het advies om te vervangen. Zeer slimme marketing maar meer helaas niet!

Tot nu toe heb ik (naar schatting) een 40-tal auto's vlotgekregen. Met of zonder winterbanden...

1. operationeel parkeren (neus in de vertrek rijrichting zodat je altijd wegkomt)
2. in z'n 2 of zelfs 3 optrekken
3. weinig gas (niet meer dan 10%)
4. zeer subtiel slippend ontkoppelen
en rijden met die bak.. zonder schep of sleper..

als je rijdt bijtijds gas los, goed anticiperen.
Bij plotselinge gladheid gas minderen, niet remmen

ook als de (snel) weg schoon is !
de hoeveelheid gas blijft weinig, rustig schakelen.
Daarmee kun je ook 100 rijden overigens.
speel het spel: Rijden zonder remmen!

beter dan een winterband en werkt altijd.

Goede reis!

** zoals ook de chinezen hebben ondervonden toen ze met hun rigoreuze 1 dag zonder auto regel een directe besparing van 20% van het autoverkeer realiseerden om de files op te lossen. Het effect duurde nog geen week en toen stonden alle wegen weer net zo vast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga je hiervoor een "beste antwoord" geven, want zoals jij beschrijft is exact zoals ik mij al 35 winters in sneeuw en ijs gered heb met mijn auto zonder winterbanden. Ik ben al door diverse collega's, kennissen en buurlui voor gek verklaard dat ik niet meedoe met het vetmesten van de bandenboer, maar het gaat nog steeds prima zo.

Andere antwoorden (6)

Ik snap je vraag heel goed, mensen met winterbanden houden minder afstand, en rijden vaak ook veel sneller omdat veel van deze klakkeloos vertrouwen op hun banden.
Maar toch is het niet altijd zo, zelfs met winterbanden kan je slippen en glijden. Maar de kans is veel minder groot. Je merkt het direct als je op een gladde ondergrond wil optrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat winterbanden wel degelijk zorgen voor meer grip in slechte weersomstandigheden.
Dat sommige idioten denken dat 'veiliger op dit punt' betekent dat ze verder nergens op hoeven te letten, zegt niets over die banden.
Een chauffeur heeft nog altijd zijn/haar eigen verantwoordelijkheid om het rijgedrag óók aan te passen indien nodig en niet te denken dat alles kan omdat z/hij winterbanden heeft.

En gekken houd je altijd, zie dit bericht op Teletekst een paar dagen terug:
"Op de A35 is gisteravond een man uit Oldenzaal aangehouden voor gevaarlijk rijgedrag. Hij reed met zijn bestelbus 170 km/uur terwijl het zicht slecht was door de mist en het wegdek hier en daar spekglad was. Toen hij een politie-auto inhaalde, begon die een achtervolging. De 23-jarige man is zijn rijbewijs kwijt en krijgt een boete."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Remmen op een besneeuwde ondergrond gaat met winterbanden beter dan met "normale" banden. Wel moet je evengoed blijven letten op je snelheid en niet inhalen als dit niet verantwoord is. Winterbanden zijn goed, maar niet zaligmakend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De winterband is ontwikkeld om meer grip en minder slip te bieden onder winterse omstandigheden.
Waar anders al sneeuwkettingen nodig zijn, kun je met een winterband nog goed vooruit komen.
Rubber wordt met lage temperaturen harder en dan past hij niet meer optimaal aan op het wegdek.Door een aangepaste rubbersamenstelling is het punt waar dit gebeurt (bij 7 graden C. boven het vriespunt!))verschoven naar zeer lage temperaturen.
Het rubber blijft soepel en zorgt voor betere wegligging, meer grip en kortere remweg.
Ook het profiel is anders dan een zomerband die bij sneeuw geen enkel houvast heeft.
Een winterband heeft een soort lamellen in het profiel, die als grijpers in de sneeuw happen. Als de diepte echter tot
minder dan 4 mm. is afgenomen, doen ze hun werk niet meer goed. Je kunt ze dan wel afrijden in de zomer, mits
de bandenspanning goed is. De winterband is dan weer gevoeliger voor warmte dan de zomerband.

Toevallig had ik laatst toen het hier heel dik sneeuwde, hard woei en het weer was waarop je gewaarschuwd werd thuis te blijven, uitgenodigd op het raadsdiner van onze gemeente. De burgemeester stuurde me een taxi om
me op te halen en de chauffeur vertelde mij onderweg dat
hij blij was dat hij winterbanden had. Enkele van zijn collega's die ze niet hadden, kwamen niet eens weg.
Eenmaal aan het strand aangekomen, waar het diner plaatsvond, kon hij zelfs met gemak omhoog en omlaag rijden om me voor de deur af te zetten.
13 jaar geleden
Deze vraag kent twee verschillende benaderingen. De technische kant van een winterband of deze wel zoveel verschil maakt itt een normale band.

Daarnaast het feit of bestuurders wel als dan niet voldoende rekening houden met de weersomstandigheden ongeacht welke band er onder het voertuig zit.

Het antwoord technisch benaderd: JA, een winterband heeft wel degelijk meer grip en zorgt voor een betere wegligging in winterse omstandigheden. Het rubber blijft soepeler bij temperaturen onder 5 graden celcius en het profiel zorgt voor een betere lossing van water en/of sneeuw. Ook de remweg is korter. (eigen ervaring na testen bij de normale banden en sneeuwbanden. de normale banden waren echt net schaatsen)

Het andere is veel moeilijker te beoordelen. Het is de verantwoordelijkheid van elke bestuurder afzonderlijk om zich aan te passen aan de omstandigheden. Ook hier ben ik mij terdege van bewust dat er nog steeds bestuurders zijn die denken dat sneeuw en ijs geen invloed heeft op de (rem)prestaties van het voertuig.
Maar deze bestuurders zijn diezelfde die bij zomers nat weer ook achter op je bumper zitten. Dus dit heeft in mijn optiek niets te maken met het gebruik van winter of zomerbanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meerwaarde van de winterbanden is dat ze bij verse sneeuw een stuk meer grip geven. Maar trap niet in die verkoop praatjes dat ze altijd beter zijn of dat ze al vanaf +7 graden beter zit. Dit is absoluut niet zo! Zeker met water (regen) op de weg zijn zomerbanden een stuk beter, deze zijn juist gemaakt op water afvoer.

Ook op ijs (ook goed aangereden sneeuw) heb je met winterbanden bijna geen extra grip als met zomerbanden. Helaas worden veel autobladen/bandentests gesponsord door de bandenmerken om verkoop praatjes te houden. Een paar dagen geleden waren een schade expert en takelbedrijf op tv. Deze vertelde dus het verhaal van bovenstaande alinea.

Het belangrijkste (99%) is nogsteeds de weg gebruiker zelf! Als je winterbanden en/of 4WD hebt ben je nog geen god op de weg, al denken sommige mensen dat helaas wel. Deze komen zichzelf ook vroeg of laat tegen.