Mag je met je auto op de rotonde achteruit rijden?

Toegevoegd na 46 minuten:
Met de auto achteruit in de normale richting. Dus rechts.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoooooooop, dat jij geen rijbewijs hebt......
MissBiggie
13 jaar geleden
Wat denk je zelf?

Het beste antwoord

Nee want een rotonde is een verkeersknooppunt met één rijrichting.

Overigens staat bij een rotonde het bord B1 en dat bord betekend: Rotonde verplichte rijrichting (zie ook de pijlen op het bord ;))

Toegevoegd na 26 minuten:
Correctie: Het bord B1 moet zijn het bord D1

Mijn excuses voor de mogelijke verwarring...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee, ook niet stilstaan. dezelfde reden als waarom je op de snelweg niet achteruit mag rijden, en geen éénrichtingswegen in mag rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen minimumsnelheid die je moet rijden meer, wel een minimum dat je kan en mag rijden.
MissBiggie
13 jaar geleden
Die minimumsnelheid bestaat niet meer: Minimumsnelheid op autowegen en autosnelwegen
Het gebruik van de autoweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee een snelheid van ten minste 50 kilometer per uur mag en kan worden gereden. Het gebruik van de autosnelweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 kilometer per uur mag en kan worden gereden.
Nee dat mag niet en is ook niet nodig. Je kunt net zo snel nog even een rondje rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien wel als je met de rijrichting meegaat. Maar dan nog...!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een normale situatie natuurlijk niet, maar als er een
aanrijding is, of op aanwijzing van politie wel , sterker
op aanwijzing moet je zelfs linksom rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag niet. In feite is een rotonde gewoon een straat (maar dan één die rond loopt) met eenrichtingsverkeer. En de regels voor eenrichtingsverkeer mag je niet omzeilen door met je neus de goede kant op te staan, terwijl je de verkeerde kant op beweegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat mag niet je hindert er de auto's achter je mee en het is eenrichtingsverkeer op een rotonde. je kunt beter een ererondje rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag !
In principe is er bij mijn weten in de wegenverkeerswet niet aangegeven dat dit niet zou mogen. Dit in tegenstelling tot de autosnelweg. Bord D1 op de rotonde betekent verplichte rijrichting (rechtsom), geen éénrichtingsverkeer.
Maar.... een ieder zal begrijpen dat het niet de bedoeling is een rotonde achteruit te ronden.
Mij lijkt het dat je eerder met artikel 5 van de wegenverkeerswet te maken zal krijgen. Dit artikel stelt:
"" Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd"".
Daarnaast zou het ook ondoenlijk zijn omdat achteruit rijden een bijzondere manoeuvre is en....bij het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre moet je al het overige verkeer voor laten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit mag niet, heel simpel verplichte rijrichting houdt in dat er niet tegen de aangegeven richting in gereden mag worden, dit mag echter wel door voetgangers. vandaar geen één richting verkeer maar verplichte RIJrichting.