Auto geeft stoot bij terugkoppelen naar 2, hoe komt dit?

Ik heb sinds kort een nieuwe auto gekocht. Opel Corsa 2003
Nu heb ik het probleem dat bij terugschakelen meestal gebeurd dit naar 2, dat je een '' stoot naar voor ''krijgt. Het is heel hinderlijk. Rustig oplaten komen ect dat heb ik allemaal geprobeerd, hoe rustig ik 't ook probeer te doen. Hij blijft het doen.

Weet iemand misschien wat er mis is? Hij heeft net 2 weken een nieuwe apk.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dan werkt de synchronisatie niet meer. Dat zou wel eens een dure reparatie kunnen worden :-(

Als ik je vraag zo bekijk ga ik er vanuit dat je (met ingetrapte koppeling) naar 2 terugschakelt. Als dit zonder 'knarsen' gebeurd dan kun je redelijkerwijs aannemen dat je versnellingsbak almede de synchronisatie in orde is. Mijn benadering gaat uit van de koppeling. Met name de drukveren of het diafragma van de drukgroep komt te snel over het kantelpunt en grijpt ruw aan op je koppelingsplaat. Met name in de 2e versnelling waar de overbrengingsverhouding groot is t.o.v. je motor en veel weerstand ondervindt. Dat zal in hogere versnellingen ook gebeuren maar is minder merkbaar. Resumerend, ben ik van mening dat je met een nieuwe drukgroep geholpen bent. Dit is geen goedkope reparatie maar als je hiertoe besluit laat dan ook je koppelingsplaat en druklager vervangen alsmede je vliegwiel inspecteren. (alles is toch gedemonteerd) APK heeft hier verder weinig mee van doen. Dit is in eerdere reactie vermeld. Succes . Mvg. TX

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100