Zijn winterbanden in Duitsland ook voor ' buitenlanders' verplicht ??

In Duitsland zijn winterbanden verplicht vanaf het moment dat het kan gaan vriezen tot een stukje de lente in.

Nu was het tot voorheen altijd zo dat voor buitenlanders winterbanden NIET per se verplicht waren, maar...ALS er sneeuw ligt, en je KRIJGT een ongeluk, en je hebt geen winterbanden, DAN ben je aan de beurt.

Vandaag echter hoorde ik van een Nederlandse kennis, dat dat recentelijk veranderd zou zijn en dat je sinds kort dus altijd verplicht zou zijn winterbanden te hebben als je Duitsland inrijdt. Mij is daar echter niks van bekend en ik kan er op Internet ook niets over vinden. Is er iemand die daar uitsluitsel over kan geven ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.9K

Het beste antwoord

De situatie ligt wat genuanceerder dan jouw kennis haar schetst.

Nu kan ik een lang verhaal gaan houden, maar ik kan je ook verwijzen naar een goede, betrouwbare bron. Zie hieronder. De eerste bron vertelt in gewone taal wat de Winterreifenpflicht wel en niet inhoudt, de tweede bron is de officiële Winterreifenverordnung.

Toegevoegd na 8 minuten:

Ik kan wel de samenvatting even in het Nederlands vertalen:

--  Wie bij ijzel, sneeuw, sneeuwresten, ijs of aanvriezing met zomerbanden rijdt, riskeert een boete.

--  Kun je het rijden onder bovengenoemde gladde omstandigheden steevast vermijden, dan mag je ook in de winter met zomerbanden rijden.

--  De winterbandenplicht geldt ook voor buitenlanders.

Als Nederlandse kennissen jou dus 's winters willen bezoeken, en op het tijdstip van hun heenreis EN op het verwachte tijdstip van hun terugreis is geen gladheid aanwezig EN geen gladheid te verwachten, dan mogen ze dus op zomerbanden rijden.

Verder geldt de plicht niet voor plezierauto's zoals oldtimers, want die kun je 's winters laten staan. Ook als je de keuze hebt met het OV naar je werk te gaan wanneer het glad is of glad zou kunnen worden, hoef je geen winterbanden te hebben.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar het dus om gaat is of je in omstandigheden zoals vandaag (geen spatje sneeuw te bekenne, bijna 7 graden boven nul en geen verwachtte kou) een bekeuring kunt krijgen als je geen winterbanden ook hebt als buitenlander. Zelf was ik altijd in de veronderstelling van niet, en dat is ook wat k uit jouw verhaal opmaak...
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat klopt, zo begrijp ik het ook. De verandering blijkt slechts een juridische verduidelijking te zijn. In de oude tekst was het kennelijk voor de goede verstaander wel, maar voor de goede advocaat niet duidelijk wanneer je verplicht met winterbanden moest rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn informatie geeft aan dat duitsland DIT jaar de winterbanden plicht heeft gewijzigd. Vanaf dit jaar is er sowieso winterbanden plicht. (Via een duitse vriend).
Ook in duitsland waren er nl. teveel die toch gingen rijden zonder winterbanden en dan een eindje verder, heuvel op verrast werden door sneeuw omdat het hogerop kouder is, Gevolg: chaos omdat die mensen geen grip meer hadden en daardoor het totale verkeer blokkeerden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Waar haal je jouw informatie dan vandaan? Mijn informatie komt van de ADAC, en dat lijkt me toch wel een goede bron die dit soort dingen gründlich uitzoekt. Over die chaos  --  ik dacht dat in Duitsland altijd wordt gegrapt:
--  Wie staat er helemaal vooraan in de file?
--  Een Nederlander die probeert met zomerbanden een berg op te rijden!

Andere antwoorden (4)

Wetten gelden normaal gesproken voor iedereen die zich in dat land bevindt, ongeacht afkomst. Dus ja, die regels gelden ook voor Nederlanders in Duitsland.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarbij is het sowieso verstandig om in deze tijd van het jaar winterbanden onder je auto te hebben. 't Is een stuk veiliger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja! Iedereen die in Duitsland rijdt moet winterbanden hebben op straffe van een boete van 40 euro.
13 jaar geleden
ja Marleen dat is recentelijk veranderd, voordien was er alleen de verplichting van winterbanden alleen bij winters weer, nu moet iedere automobilist in Duitsland winterbanden hebben in de daarvoor vastgestelde periode, dus ook de toerist onderweg naar Oostenrijk heeft deze verplichting en oh ja, jij dus ook!
Nog een paar jaar en het is ook in ons land verplicht, zeker als we weer een sneeuwrijke winter krijgen zoals is verwacht.
En het zelfde geldt dan voor alle europese landen waar in de winter sneeuw kan vallen en dat is tot in Spanje aan toe ieder jaar mogelijk.

Toegevoegd na 12 minuten:
ben toch even gaan zoeken op google en daar vind ik veel inf. bij * winterbanden Duitsland*.
het blijkt dat bij geen winterse omstandigheden het niet verplicht is en dat is vreemd op dit gebied, omdat Duitsland erg veel gladheid kent, heb je geen winterbanden en het is zacht weer, dan mag het wel, wordt het toch ineens glad, dan mag je niet verder rijden, dan zal je moeten wachten tot de dooi komt!!!!!!!
Voor veel meer inf. zie winterbanden Duitsland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ze sowieso want ik woon hier. En ook voor ik hier woonde had ik ze al ettelijke jaren.
We zijn echter voor het halen en brengen van vriendinnetjes en dergelijke nogal afhankelijk van Nederlanders zonder winterbanden, en zitten er eigenlijk niet op te wachten dan maar elke winter eenieders taxi te moeten zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij aanhouding levert ze een flinke boete op, bij een ongeval veel meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar vind ik eigenlijk de info zoals ik die altijd dacht te kennen : " Het formeel juist antwoord op de vraag luidt "nee, er is in de winter geen algemene winterbandenplicht in Duitsland", behalve bij winterse omstandigheden. Dan wordt de vraag vrees ik wat dan winterse omstandigheden zijn.......;-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat is nu precies de inhoud van de recente wetswijziging. Voorheen werd slechts gesproken van winterse omstandigheden. Nu zijn die omstandigheden expliciet gedefinieerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een belachelijke niet uitvoerbare regel, slechts een flinke opklaring in de nacht die niet was voorspeld, kan gladheid veroorzaken, dus alleen naar het weerbericht luisteren is niet voldoende, maar je mag volgens de regels dan niet verder rijden, het kan ook hagelen bij temperaturen van 10 graden boven nul, maar het is dan wel glad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er maar net aan. In ons geval gaat het om ritjes van een kwartier, twintig minuten heen en terug binnen het zelfde tijdsbestek (halen en brengen van kinderen), waarin de weersverwachting redelijk te overzien is. Bij dag- of weekendbezoek wordt het al een stuk lastiger. Los daarvan kan ik me niet voorstellen dat je in Nederland de hele winter zonder winterbanden zou willen rijden, maar goed, voor sommige mensen is de portemonnee (en de rompslomp) belangrijker dan hun veiligheid.
Cryofiel
13 jaar geleden
En de veiligheid van anderen... Ik fiets, ook in de winter, van huis naar station en terug. Het kwam afgelopen week regelmatig voor dat ik op een voorrangsweg fietste, en dat een auto die uit een klein zijstraatje kwam voor mij moest remmen. Maar die auto gleed dan wel gewoon door. Met stilstaande wielen weliswaar, maar toch... Stel dat het zomer is, en ik heb slechte remmen. Stel dat ik dan een afspraak maak bij de garage voor over drie weken, om de remmen te laten repareren. Mag ik dan gedurende die drie weken gewoon doorrijden met mijn superslechte remmen, en tegen iedereen zeggen dat ik daar gewoon rekening mee houd door extra voorzichtig te rijden? In dit voorbeeld zegt iedereen dat ik onverantwoord bezig ben. Bij winterse gladheid zegt iedereen dat het heel normaal is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie reactie domtiq naar de JUISTE regels. Gewoon verplicht met ingang van 2010.
Helaas is hier onvoldoende aandacht aan besteed in de nederlandse pers. ps. Ik heb zelf altijd winterbanden ....
Cryofiel
13 jaar geleden
De tweede link van domtic is hetzelfde als de eerste link onder mijn antwoord. De eerste link van domtic zegt hetzelfde, namelijk dat winterbanden NIET verplicht zijn. Ze zijn ALLEEN verplicht bij gladheid. Ik citeer uit de eerste link van domtic: "Ab sofort sind M+S-Reifen (steht für „Matsch & Schnee“) Pflicht bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Schneeglätte, Eis- oder Reifglätte." Met andere woorden: alleen bij de genoemde omstandigheden (die ik voor het gemak samenvat met de term 'gladheid') zijn winterbanden verplicht. Even verderop is op diezelfde pagina het volgende citaat te lezen: "Vorgeschrieben sind Winterreifen demnach nur bei den entsprechend schlechten Straßenverhältnissen." Duidelijker dan dit gaat het niet meer, zou ik zeggen. Kortom: er is GEEN algemene winterbandenplicht in Duitsland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar gelukkig gebruiken ze ze wel. Kleine anekdote die ik jullie niet wil onthouden :
Mijn man gaat in de winter met de brommer naar zijn werk, omdat dat wat sneller is dan fietsen. De helft van de route legt hij dus in Duitsland af, de andere helft in Nederland. Van de week met de gladheid is hij twee keer onderuit gegaan, beide keren in het donker, beide keren op de zelfde provinciale weg aan verschillende kanten van de grens. De eerste keer in Nederland viel hij gelukkig redelijk aan de rechterkant van de weg. De auto's bleven gewoon in volle snelheid om hem heen rijden terwijl hij opkrabbelde en toeterden af en toe dat hij de doorgang blokkeerde, of seinden met hun mistlampen naar hem. Gelukkig had hij niks en kwam heelhuids thuis. De tweede keer dat hij onderuit ging was in Duitsland. De auto meteen achter hem haalde hem voorzichtig in en zette de auto dwars op de weg voor hem, de auto daarachter zette de auto dwars op de weg achter hem, en beiden stapten uit om hem te helpen en te vragen of hij niks ernstigs had bezeerd. Pas toen hij weer op weg was, stapten beide chauffeurs weer in en vervolgden hun reis. Een klein mentaliteitsverschilletje ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was afgelopen week in Keulen, stond in een drukke straat op onze plattegrond te kijken, werden we twee keer spontaal geholpen om de weg te vinden!
Stond ik wel even van te kijken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik kom sinds ongeveer een jaar ook regelmatig in Duitsland, en ik heb dezelfde ervaringen. Rechts gaat voor? In Duitsland altijd en vanzelfsprekend, in Nederland vaak juist vanzelfsprekend niet. Een voetganger glijdt uit op de gladde stoep? In Duitsland sneller vijf mensen toe om de voetganger overeind te helpen, er wordt een doek gehaald om het vuil van haar broek te halen, als blijkt dat ze haar handen heeft geschaafd mag ze bij iemand naar binnen om haar handen onder warm water te wassen. In Nederland kijken de voorbijgangers even om, sommigen lachen, en iedereen loopt door en laat haar zelf proberen overeind te komen op die gladde stoep. In het zwembad bij de hoge duikplank? In Duitsland wacht iedereen netjes tot de vorige springer het water heeft verlaten - da's wel zo veilig, en het staat in de regels. Of je 10, 16, 24, 35, 50 of 70 bent - iedereen praat met elkaar in de wachtrij, je laat een ander voor als je ziet dat die ander het wat koud krijgt. Alles heel ontspannen. In Nederland moet je dondersgoed oppassen dat een stel luidruchtige scholieren niet voordringt, of dat een 60-jarige niet vooraan in de rij probeert te gaan staan. Als je bent gesprongen, moet je zo snel je kunt zorgen dat je onder de duikplank wegkomt, anders krijg je de volgende op je nek. Inderdaad, een "klein" mentaliteitsverschilletje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan zou je eens met deze 'mentaliteit' in je achterhoofd , eens naar Australië moeten gaan, dan weet je echt niet wat je overkomt, is gewoon niet uit te leggen, ze zijn voor onze begrippen zeer overdreven in vriendelijkheid en hoffelijkheid, deels gespeeld, deels echt.
Dat hele land ademt de sfeer uit dat iedereen, iedereen helpt, gevraagd of ongevraagd, gek genoeg, zie je er ook het tegenovergestelde, wat je buren doen, moeten ze zelf weten, al lopen ze iedere dag in hun blote kont, helemaal stoned rond in de tuin, al plakken ze alle ramen met kranten dicht, plegen geen onderhoud aan de tuin en/ of huis, dat moet je allemaal zelf weten, het is jouw leven.
Moet je hier komen!!
Ze hebben altijd wat te zeiken, geen mens doet het goed, overal roddelpraat en afgunst, iedereen wordt hier op een weegschaaltje gelegd en gewogen en owee als je ook nog uit het buitenland komt en anders eet en een hoofddoekje draagt, klagen, klagen en klagen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Toen ik in Turkije was, viel me ook op hoe enorm vriendelijk de Turken waren. Dan bedoel ik niet de gespeelde vriendelijkheid van de tapijtverkopers op de bazaar, maar de echte vriendelijkheid van de gewone mensen. Of het nu bij de bakker is, of gewoon de Turkse buurvrouw, of een voorbijganger die probeert uit te leggen hoe je moet lopen - iedereen neemt de tijd en geeft je echt aandacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zitten we in Nederland gewoon met veel te veel veel te dicht op elkaar. Moet je alleen al zien hoe de huizen op en tegen elkaar gebouwd zijn ; eigenlijk heeft bijna niemand echt privacy, en MOET je je haast wel met de buren bemoeien want je ziet, hoort en voelt ze de hele dag.
Cryofiel
13 jaar geleden
Tja kweenie. Java is ook zeer dichtbevolkt. Niet gemiddeld per km², want grote delen van het eiland zijn niet bewoond. Maar daar waar de mensen wonen, wonen ze enorm dicht op elkaar. Toch zijn de mensen daar heel vriendelijk en attent, zowel tegenover elkaar als tegenover buitenlanders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen, ja we zitten te dicht op elkaar, dat is wel zo, maar er bestaat helemaal geen MOETEN om je met de buren te bemoeien, maar zo zijn we nu een maal, we zien en horen het van anderen en denken dat dit gedrag normaal is en net wat Cryo. zegt, ga maar een naar indonesië, daar zijn steden met heeeeeel veel inwoners en toch zijn de meeste mensen daar uitermate vriendelijk , onderdanig en behulpzaam, wij hier in Nederland kunnen niet tegen de welvaart die we hebben, we willen steeds meer en meer en oh als de buren iets meer hebben!
Wij doen niet anders dan ons afspiegelen aan de ander, die het in onze ogen altijd maar beter heeft.
Dit is ook een van de redenen waarom zoveel mensen voor het spirituele kiezen en dan heb ik het niet over de oplichters, maar over een gekozen levensstijl.
Sinds 4 december 2010 zijn winterbanden verplicht in Duitsland zodra je met winterweer (sneeuw, ijs, etc) met de auto onderweg bent.

http://www.warum-winterreifen.de/winterreifenpflicht/rechtslage-winterreifenpflicht/index.php

http://www.adac.de/infotestrat/reifen/winterreifen/Winterreifenpflicht/default.aspx

De bekeuringen zijn verdubbeld (van 20 naar 40 Euro) en bij behindering 80 Euro en evt. punten in Flensburg (daar zal je als NL nog redelijk lak aan kunnen hebben).