Zijn winterbanden in Duitsland ook voor ' buitenlanders' verplicht ??

In Duitsland zijn winterbanden verplicht vanaf het moment dat het kan gaan vriezen tot een stukje de lente in.

Nu was het tot voorheen altijd zo dat voor buitenlanders winterbanden NIET per se verplicht waren, maar...ALS er sneeuw ligt, en je KRIJGT een ongeluk, en je hebt geen winterbanden, DAN ben je aan de beurt.

Vandaag echter hoorde ik van een Nederlandse kennis, dat dat recentelijk veranderd zou zijn en dat je sinds kort dus altijd verplicht zou zijn winterbanden te hebben als je Duitsland inrijdt. Mij is daar echter niks van bekend en ik kan er op Internet ook niets over vinden. Is er iemand die daar uitsluitsel over kan geven ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De situatie ligt wat genuanceerder dan jouw kennis haar schetst. Nu kan ik een lang verhaal gaan houden, maar ik kan je ook verwijzen naar een goede, betrouwbare bron. Zie hieronder. De eerste bron vertelt in gewone taal wat de Winterreifenpflicht wel en niet inhoudt, de tweede bron is de officiële Winterreifenverordnung. Toegevoegd na 8 minuten:   Ik kan wel de samenvatting even in het Nederlands vertalen: --  Wie bij ijzel, sneeuw, sneeuwresten, ijs of aanvriezing met zomerbanden rijdt, riskeert een boete. --  Kun je het rijden onder bovengenoemde gladde omstandigheden steevast vermijden, dan mag je ook in de winter met zomerbanden rijden. --  De winterbandenplicht geldt ook voor buitenlanders. Als Nederlandse kennissen jou dus 's winters willen bezoeken, en op het tijdstip van hun heenreis EN op het verwachte tijdstip van hun terugreis is geen gladheid aanwezig EN geen gladheid te verwachten, dan mogen ze dus op zomerbanden rijden. Verder geldt de plicht niet voor plezierauto's zoals oldtimers, want die kun je 's winters laten staan. Ook als je de keuze hebt met het OV naar je werk te gaan wanneer het glad is of glad zou kunnen worden, hoef je geen winterbanden te hebben.

Bronnen:
http://www.adac.de/infotestrat/reifen/wint...
http://www.adac.de/_mm/pdf/Winterreifenver...

Wetten gelden normaal gesproken voor iedereen die zich in dat land bevindt, ongeacht afkomst. Dus ja, die regels gelden ook voor Nederlanders in Duitsland. Toegevoegd na 1 minuut: Daarbij is het sowieso verstandig om in deze tijd van het jaar winterbanden onder je auto te hebben. 't Is een stuk veiliger.

Ja! Iedereen die in Duitsland rijdt moet winterbanden hebben op straffe van een boete van 40 euro.

ja Marleen dat is recentelijk veranderd, voordien was er alleen de verplichting van winterbanden alleen bij winters weer, nu moet iedere automobilist in Duitsland winterbanden hebben in de daarvoor vastgestelde periode, dus ook de toerist onderweg naar Oostenrijk heeft deze verplichting en oh ja, jij dus ook! Nog een paar jaar en het is ook in ons land verplicht, zeker als we weer een sneeuwrijke winter krijgen zoals is verwacht. En het zelfde geldt dan voor alle europese landen waar in de winter sneeuw kan vallen en dat is tot in Spanje aan toe ieder jaar mogelijk. Toegevoegd na 12 minuten: ben toch even gaan zoeken op google en daar vind ik veel inf. bij * winterbanden Duitsland*. het blijkt dat bij geen winterse omstandigheden het niet verplicht is en dat is vreemd op dit gebied, omdat Duitsland erg veel gladheid kent, heb je geen winterbanden en het is zacht weer, dan mag het wel, wordt het toch ineens glad, dan mag je niet verder rijden, dan zal je moeten wachten tot de dooi komt!!!!!!! Voor veel meer inf. zie winterbanden Duitsland.

Sinds 4 december 2010 zijn winterbanden verplicht in Duitsland zodra je met winterweer (sneeuw, ijs, etc) met de auto onderweg bent. http://www.warum-winterreifen.de/winterreifenpflicht/rechtslage-winterreifenpflicht/index.php http://www.adac.de/infotestrat/reifen/winterreifen/Winterreifenpflicht/default.aspx De bekeuringen zijn verdubbeld (van 20 naar 40 Euro) en bij behindering 80 Euro en evt. punten in Flensburg (daar zal je als NL nog redelijk lak aan kunnen hebben).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100