Morgen proefles voor rijbewijs, waar moet ik opletten?

Morgen heb ik een proefles voor het halen van me rijbewijs, wil een versneld project doen en hier gaan ze kijken hoelang ze denken dat ik nodig ben. Mijn vraag is waar ik op moet letten? Wat gaan ze op beoordelen, en waar moet ik opletten in het verkeer.

Zelf nog nooit auto gereden, zie er aan de ene kant best tegenop hierdoor, het schakelen bijvoorbeeld, maar ook het starten etc. ...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
10.8K

Antwoorden (4)

bij mij ging het zo...

ff praatje maken en daarna op een parkeerterrein een stukje rijden.
ze vroegen of ik me theorie al had en of ik ooit eerder gereden had.
dat was het.
beetje rijden en om pionnetjes ook, meer niet.
maar ik praat nu ook een tijd terug hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar je op moet letten: op niets.
Geniet er lekker van en kijk of het klikt met je rij-instructeur.
Voor een rij-instructeur is het moeilijk om na één proefles te beoordelen hoeveel lessen je nodig hebt. Wel kan hij of zij bekijken of je er een beetje feeling voor hebt.
In eerste instantie is het waarschijnlijk alleen sturen, richting aangeven en gas geven. De rij-instructeur kijkt, remt en schakelt voor je. Pak je het goed op dan gaat hij of zij de eerste les mogelijk al een stapje verder, of gaat naar een oefenterrein (parkeerplaats) om je rustig al te leren koppelen en schakelen.
Bedenk bovenal dat je alles fout mag doen, je zit tenslotte in de lesauto om het te leren. Dat je nog nooit zelf auto gereden hebt maakt niet uit.
Dus: geniet er van en succes morgen !

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien is deze site in de toekomst nog wat voor je:
http://www.autorij-instructie.nl/ (o.a. ook starten, afstellen van je stoel en spiegels, schakelen, voertuigcontrole, kijken enz. enz.)
Maar voor morgen zou ik me er nog niet te veel mee bezig houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon jezelf zijn.
De rijinstucteur legt je alles uit hoe en wat.
Bij een proefles gaat t er vaak om hoe snel jij leert en of je luistert naar de instructeur.
Vanuit daar kan hij zeggen hoeveel lessen je nodig hebt.

Je moet er niet tegenop zitten joh. Rijlessen zijn erg leuk. Ik mis t nu zelf nog na 2 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lastigste de eerste keer (keren) zal zijn dat je veel dingen tegelijk moet doen en daar bij na moet denken (koppelen, ontkoppelen, schakelen, gasgeven, remmen, sturen, kijken). Door herhaling (rijlessen volgen), zal het na verloop van tijd makkelijker worden, zullen er veel handelingen automatisch gaan. Probeer zo ontspannen mogelijk achter het stuur te zitten, alle begin is moeilijk, dat geldt niet alleen voor autorijden, maar oefening baart kunst en de rij-instructeur zal je graag leren een goede automobilist(e) te worden. De eerste keer zal je zeker niet "het verkeer"in gaan, dat zal pas gebeuren als de instructeur denkt dat je de auto onder controle hebt en niet meer bij alles wat je doet na moet denken. Het gaat stapsgewijs, eerst de auto leren kennen en in de goede volgorde de diverse handelingen uitvoeren. De volgende stap zal zijn dat je deel gaat nemen aan het verkeer, eerst op rustige wegen, later ook op de wat drukkere. Daarna zul je nog "bijzondere verrichtingen" leren (achteruitrijden, keren, hellingproef, inparkeren), maar nogmaals, alles in fases, je hoeft er niet tegenop te zien en je hebt het vooruitzicht dat je straks, als je je examen gehaald hebt, zelf de weg op kunt en kunt gaan en staan waar je wilt. Het gaat vast veel sneller dan je nu denkt. Succes, sterkte en geniet er een beetje van!