Ik heb winterbanden met een prima profiel. Toch heb ik ook last van de gladheid en lijk geen grip te hebben op weg. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe diep is het profiel van de winterband? Minder dan 5 m/m is het niet effectief meer.

Antwoorden (7)

Met winterbanden heb je MEER grip op de weg dan zonder.

Dat betekent niet dat je helemaal geen last zult hebben van gladheid. Maar zonder zou het nog erger zijn.

Toegevoegd na 43 seconden:
Als je nog meer grip wenst, moet je spikes nemen.
13 jaar geleden
omdat winterbanden bedoeld zijn voor sneeuw en er nu veel ijzel ligt. Op ijs hebben ook winterbanden geen
grip:-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Winterbanden bestaan niet, het zijn sneeuwbanden. Dit betekend dat je alleen in verse of mulle sneeuw meer grip hebt. Als het platgereden is, is het effect verdwenen.
Je had teveel vertrouwen in de bandenhandel. Op Marktplaats maak je er misschien nog wel winst op, het schijnt dat ze uitverkocht zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Winterbanden zijn niet alleen winterbanden wegens de grip, in zoals hierboven vermeld, de sneeuw. (Bij hevige sneeuw heb je nog altijd sneeuwkettingen nodig), maar ook door het soort rubber wat gebruikt wordt. Dit rubber is beter geschikt voor dit koude weer en zal niet zo stug worden als het rubber van zomerbanden bij deze temperaturen. Hierdoor gaan je banden langer mee. Bij zomerbanden is het tegenovergestelde van toepassing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grote profijt van winterbanden is de kortere remweg.
Ook wel wat meer grip, maar met sneeuw lopen de profielen ook vol van de winterbanden.

(dit weet ik van mijn garage. Aparte afdeling winterbanden. Net gisteren gehoord)

Inderdaad is er een run op de winterbanden. In een aantal landen zijn ze verplicht en als je daar net naar toe wilt met vakantie...
Ik weet van leasemaatschappijen dat ze altijd maar één merk winterband willen, maar nu maakt het ze helemaal niet meer uit, ALS er nog maar winterbanden te koop zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien teveel druk in de banden . Anders zou het ook kunnen zijn dat de banden te oud en daardoor uitgehard zijn , of mogelijk te brede banden op de auto .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me bij het vorige antwoord aan, misschien zijn je banden wel oud. Het schijnt het beste te zijn om winterbanden na 3 winters op te rijden (in de zomer) omdat dan het rubber al zoveel harder is geworden dat de grip duidelijk minder is als met nieuwe winterbanden.