Waarom heb je op nieuw wegdek een langere remweg?

Op de snelweg kom ik wel eens waarschuwingsborden tegen met de tekst "Nieuw wegdek - langere remweg".
Waarom is dat zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
10.6K

Het beste antwoord

Op nieuwgelegd ZOAB zit een dun bitumenlaagje. Dit is een olieproduct dat vermengd wordt met de asfaltsteentjes en zorgt voor het hechten en verharden van de weg. Door het remmen met blokkerende wielen (noodstop!) op nieuwgelegd ZOAB ontstaat zoveel warmte dat het bitumenlaagje smelt en de remweg langer wordt.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ha, die Joozd;

Een nieuw wegdek is kort na het aanleggen altijd iets gladder doordat er nog een hoeveelheid vocht uit moet verdampen. Ook de bovenste dunne laag is van nature altijd iets glad, die moet eerst licht 'inslijten'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is het probleem van een nieuwe aanvangsstroefheid.
De stenen hebben eerst nog een dikkere bituum laag. Na ca. 6 maanden is dat er wat afgesleten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kennelijk is dat nieuwe wegdek wat gladder dan een ingesleten wegdek. Komt eigenlijk alleen voor bij zoab.
(Zeer open asfalt beton).
Door de gaten (om regenwater snel af te voeren) in dat wegdek is er minder contact tussen band en wegdek. Na een tijdje zijn de meeste "contactpunten" wat weggesleten zodat de raakvlakken groter worden.

Of je echt slechter remt is echter nog maar de vraag.
Dat hangt af van de kwaliteit van de remmen van een auto. Bij een auto met zeer goede remschijven zal inderdaad de wrijving tussen band en wegdek de beperkende factor zijn en heeft een gladder wegdek negatieve gevolgen.
Echter, bij auto's met een iets minder goede rem zal bij een stroef wegdek de wrijving tussen remblok en schijf de beperkende factor zijn en haal je ook op dat nieuwe zoab nog steeds de maximaal bereikbare vertraging met je remmen.

Uiteraard zul je ook in bochten (dus ook bij uitwijk manoeuvres) eerder gaan slippen.

ps. Mi laat rijkswaterstaat die beperkingen onnodig lang staan. Soms is een jaren oud stuk wegdek nog steeds nieuw in de ogen van rijkswaterstaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zoals anderen al opmerkten wordt die toplaag zachter doorhitte. Bij minder contact punten met het wegdek van de band worden die contact punten heter omdat dat kleinere oppervlak dezelfde warmte moet opnemen als normaal gesproken de later wat grotere contact oppervlak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
RWS doet stroefheidsmetingen.
Het nieuwe wegdek moet eerst inslijten!
De bovenste deklaag is glad als het nieuw is, door er veel overheen te rijden krijg je een andere structuur die wat stroever word.

Het is net als met nieuwe banden onder je auto, die moeten ook eerst inslijten voordat je maximale grip heb!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door de bitumenlaag zal hij de eerste periode nog gladder zijn. Maar ZOAB heeft altijd al een langere remweg. de boven laag van dit asfalt heeft veel meer grotere gaten (dan normaal asfalt) om het water er door heen te laten zakken. Door deze gaten heeft je band mindere raakvlak met de ondergrand en zal daarom er ook langer overdoen om te remmen.