Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is zuiniger, een 2,2 lt. 4 cyl. of een 3,0 lt 6 cyl dieselmotor?

Aangenomen dat mijn rijgedrag gelijk blijft.
Aan de ene kant denk ik de 2,2 omdat er minder brandstof 'doorgespoeld' kan worden, aan de andere kant de 3,0 versie omdat die er minder hard voor hoeft te werken.
Graag onderbouwen dan wel bronnen vermelden

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik snap je punt. Het is natuurlijk mogelijk dat een 3.0l 6cil zuiniger is als een 2.2l 4cil. Er spelen wel verschillende factoren mee. Bouwjaar? Wat is het gewicht van de auto, dit is misschien wel de voornaamste aangezien het rijgedrag bij beide auto's hetzelfde is. Ik zou me kunnen voorstellen dat een hypermoderne 6cilinder qua verbruik zuiniger is als een oudje met 4cilinders. Als je kijkt puur kijkt naar een nieuwe auto van het zelfde model met alleen verschillende motoren dan verbruikt de 3.0 meer als de 2.2. Dit is eenvoudig na te kijken op vergelijkingssites. (van de 2 liter, naar de 2.7 naar de 3liter)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gaat om de Espace (renault) bouwjaar zal ongeveer gelijk zijn, tussen de 5 en 10 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ga er maar vanuit dat wanneer je een espace neemt van dezelfde bouwjaren dat de auto met de 3 liter meer verbruikt dan de 2.2 :)

Andere antwoorden (1)

Als je met een klein motortje vol gas moet geven om een bepaalde snelheid te halen dan kan je met een grotere zuiniger uitkomen. Het hangt er dus vanaf hoe zwaar je hem belast. Normaal gesproken denk ik dat je een motor van 2.2 l. op een Nederlandse weg niet zo zwaar belast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding