Hoe moet je een autoband verwisselen?

Wat heb je allemaal nodig en hoe moet je dit stap voor stap doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
bamibal
12 jaar geleden
http://www.lmgtfy.com/?q=autoband+verwisselen
Cryofiel
12 jaar geleden
Dacht ik ook meteen aan, bamibal. En natuurlijk is dit van toepassing:
http://www.goeievraag.nl/vraag/niveau.196273 Tja, mijn antwoord op deze vraag zou zijn:
--  Leuk jurkje aantrekken.
--  Hulpeloos gezicht opzetten.
--  Karton beschilderen met vier letters: H, E, L, P.
--  Naast de auto gaan staan en karton omhooghouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Top!

Het beste antwoord

Stap 1 – plaats en ondergrond kiezen en gereedschap pakken.
Zorg als dit mogelijk is voor een veilige plaats om te stoppen. Als het even kan, zet de auto dan stil op een verharde ondergrond. Mocht dit niet lukken is er nog geen probleem, je hebt alleen een stevige plank of tegel nodig, later meer hierover. Zet de auto stil en trek de handrem aan. Vervolgens pak je alles uit de auto wat je nodig hebt;

- Krik (om de auto omhoog te krikken)
- Reservewiel (vervangend wiel)
- Kruissleutel (om de wielmoeren los en vast te zetten)
- Schroevendraaier (om eventueel de velgdop te verwijderen)
- Wielmoeren (Om het wiel vast te zetten op de naaf)

Stap 2 – Het verwijderen van de wieldop
Het kan zijn dat er over je stalen velg een wieldop (sierdop) zit. Deze kun je er eenvoudig afwippen met een schroevendraaier. Bekijk bij het terugplaatsen dat de uitsparing in de wieldop precies over het ventieldopje valt.

Stap 3 – Wielmoeren losdraaien met kruissleutel
Het kan zijn dat er een apart kapje over de wielmoeren zit, ook dit kun je eenvoudig weghalen met een schroevendraaier. Draai alle wielmoeren met de kruissleutel ongeveer 1 slag los, niet meer en draai de moeren er dus niet helemaal uit.

Let op – Het kan zijn dat er bij de autouitrusting geen kruissleutel zit. Meestal zit er een extra stuk gereedschap aan de krik vast waarmee je wielmoeren gewoon los kunt maken.

Stap 4 – De auto opkrikken met gebruik van de krik
Voordat je de auto op kunt liften zorg dan dat alle deuren dichtzitten. De plaats waar de krik de auto moet ondersteunen is meestal links of rechts van het wiel. Er staat een klein tekentje (driehoekje) waar je de krik moet plaatsen, kijk anders even in het instructieboekje van de auto. Zorg dat de krik altijd recht onder je auto staat, zo voorkom je dat hij weg kan schieten. Bij een verharde ondergrond kun je de krik gewoon op de grond plaatsen. Als je dit in het zand doet zakt hij weg, leg in dit geval een tegel of een plank hout onder de krik, zo voorkom je wegzakken. Als de krik goed geplaatst is draai je aan de zwengel waardoor je de auto langzaam optilt. Blijf controleren of de krik recht staat en er niet onderuit kan schieten. Krik de auto zover op zodat de band van de grond af komt. Draai nu alle wielbouten geheel van het wiel af en bewaar ze even op een plaats waar geen zand ligt. Verwijder het wiel als je alle bouten verwijderd hebt. Het kan zijn dat je 1 bout niet los krijgt omdat deze een andere kop heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor het vervolg kan je op de website kijken, het is te lang ! :) http://www.autorij-instructie.nl/?p=2021

Andere antwoorden (4)

Verwijder de wieldop
Draai de wielmoeren/-bouten een klein beetje los
Krik de auto op zodat het te verwisselen wiel vrij komt
Verwijder de wielmoeren/-bouten
Het monteren gaat in omgekeerde volgorde.
Nadat de krik is verwijderd, de wielmoeren/-bouten kruislings natrekken met de moer-/boutsleutel..

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk voor de complete 'cursus' even op onderstaande site!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een band wisselen van de velg is volgens mij werk voor een garage, maar een wiel verwisselen gaat als volgt:

Je zet de krik onder het speciale steunpuntje van de onderrand van de carrosserie dicht bij de lekke band.
Zorg dat de krik op een stevige ondergrond staat, leg er eventueel een plank of stoeptegel onder.

Draai hem zover op dat de auto nét omhoog komt.
Let op! de band moet nog steeds op de grond rusten!

Haal de wieldop van het wiel los. Deze zit meestal met een stevig stel klemmetjes vast, je kan dan een grote schroevendraaier o.i.d. gebruiken.

Draai nu met een kruissleutel alle wielmoeren los.
Draai nu de krik verder omhoog tot de band ruim genoeg van de grond komt.

Trek het wiel van de as, doe het reserve wiel op de as.

Draai met de hand de wielmoeren weer vast.
draai de krik weer naar beneden tot de band de grond weer raakt.

Trek met de kruissleutel alle moeren stevig aan.
(omdat de band de grond raakt zal het wiel niet meedraaien)

Laat nu de krik verder zakken en breng de wieldop weer aan. (als je auto een "thuisbrengertje" heeft dan zal de wieldop niet daarop passen, bewaar hem dan in de kofferbak)

Pak alle gereedschap weer in en:

Klaar is Kees!

Benodigdheden: krik, kruissleutel, evt. grote schroevendraaier, geduld,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dat lastig vindt zou ik ten eerste zeggen ga het eens oefenen met behulp van een kennis/vriend(in) als je band nog niet lek is. dat kan aan de hand van de eerdere tips of onderstaande videouitleg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De antwoorden hierboven zijn juist en gericht op het wisselen van een compleet wiel!

Mocht je bedoelen, hoe je een auto band van de velg verwijdert en een nieuwe band om de velg heen legt:

Nodig: >> Bandenvet (=glijmiddel voor het om de velg leggen van een band)
>> 2 bandijzers oftewel uit de kluiten gewassen baden ligters.
>> En een beetje puppy power oftewel kracht!
>>Een bandenpomp

Zorg ervoor dat de band helemaal leeg is.
Leg het wiel plat op de grond.
steek beide bandijzers 1 voor 1 tussen de velg en de wang van de band. ca 15 cm afstand van elkaar.
Wip de band over de velg en trek hem verder los met de band ijzers.

Nieuwe band monteren:

velg plat op de grond
Duw de nieuwe band erover heen
smeer van de 2de helft van de band, de onderkant van de wangen in met bandenvet.
Ga op de band staan en wip met de bandenlichters de rest van de band over de velg rand.
Pomp de band op en hij zal zich gaan sluiten op de velg.