Mag je met een verlopen apk rijden met je auto, of heb je kans op een boete?

Mijn apk is sinds eind maart verlopen, volgende week is de afspraak voor de keuring.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
5.4K

Het beste antwoord

Je mag je auto vanaf 2 maanden voor het verlopen van de APK laten keuren. Je krijgt 11 weken voor het verlopen van de APK één schriftelijke herinnering van de RDW dat je APK op één bepaalde datum verloopt. Dus je hebt ruim de tijd om je auto APK te laten keuren...

Als je een agent treft die met zijn/haar verkeerde been uit bed is gestapt loop je zelfs de kans op een artikel 5 overtreding i.v.m. het moetwillig jezelf en het overige verkeer in gevaar brengen...

Als je APK datum is overschreden dan ben je simpelweg te laat...

De enige uitzondering is dat je een voorlopige APK keuring hebt, omdat de RDW na de steekproef een grondiger onderzoek aan de auto wilt uitvoeren. Hiervoor hebben zij 2 maanden de tijd en zullen zij uitvoeren op één eigen locatie. Hiervoor is geen enkel excuus geldig om niet te verschijnen op de aangegeven datum...

Wanneer de RDW bij deze laatste keuring de auto alsnog afkeuren dan geldt maar één optie. Je auto door de RDW in orde laten maken. Dit is niet alleen erg duur, maar zal er toe leiden dat de auto ook geen meter meer zal rijden voordat de RDW de auto weer in orde heeft gemaakt...

Wanneer je dit laatste weigert zal de auto met goedkeuring van de Officier van Justitie zonder pardon tot een klein blokje staal worden geperst...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kleine aanvulling: Het feit dat je nu al te laat bent met de APK keuring zal per definitie inhouden dat er de zgn. steekproef zal worden uitgevoerd. De APK keuring die bij een keuringsstation word gemaakt is standaard gemeld bij de RDW. Dus de RDW weet nu al, waar en wanneer ze bij jouw keuringsstation aanwezig moeten zijn...

Andere antwoorden (8)

dan loop je inderdaad kans op een boete. je mag alleen rijden wanneer je daar de apk keuring gaat en daar moet je dan een schriftelijke bevestiging van hebben. (vernomen van iemand van het RDW)
laat je je auto niet keuren, dan krijg je na 3 maanden automatisch een boete thuis. ook al heb je niet met je auto gereden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
daar (tweede regel)=naar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goh, geef jij jezelf punten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
?
De voertuiggebonden verplichtingen die we in Nederland kennen zijn:
# de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA);
# de Algemene Periodieke Keuring (APK);
# de motorrijtuigenbelasting;
# het voeren van de juiste kentekenplaten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelfs als je er niet mee rijd krijg je automatisch een boete opgelegt. Ik weet niet hoeveel speling je hebt. Dus laat je auto op tijd keuren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het er op aan komt mag je niet eens de garage uit met de auto omdat je niet ongekeurt mag rijden ze beschouwen dat de aouto dan gevaarlijk is omdat hij gemaakt moet worden Hoe het zit met keuringstations zoals kwik fit weet ik niet Het is altijd is het beste ,zoals met alles , dat je ,je zaakjes van te voren goed op orde moet hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Officieel mag dat niet en kun je hiervoor een bekeuring krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja je hebt vol gas een boete te pakken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het antwoord is hierboven al gegeven, daarom alleen een extra waarschuwing: als je APK is verlopen, is bovendien je verzekering ongeldig. Maak je schade, dan draai je daar helemaal zelf voor op. Dat geldt niet alleen voor schade aan je eigen auto (als je daarvoor verzekerd bent) maar ook voor schade aan anderen (normaal gedekt door je WA-verzekering).