Ik hoor een vreemd geluid tijdens het schakelen

Tijdens het schakelen hoor ik een vreemd geluid. Ik rij, en als ik over wil gaan schakelen, laat ik mijn gas los en trap de koppeling in en doe de pook in een hogere versnelling. Op het moment dat ik de koppeling op laat komen en het gas weer indruk, hoor ik een soort "kraak/knars" en die komt denk van onder de wagen ergens in het midden. Wat denken jullie?

Toegevoegd na 6 minuten:
het geluid komt dus nadat de wagen in een hogere versnelling zit en ik "als het ware" weer optrek.

Toegevoegd na 6 minuten:
het gaat dus om het moment dat "het gas er weer opgaat"

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
12.3K

Het beste antwoord

Als je schakelt moet je de koppeling wel intrappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Misschien is de versnellingsbak-olie aan vervanging toe? Heb je dit geluid ook als je wilt gaan optrekken vanuit stilstand?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Controleer eerst maar eens je olie. Kan ook nog de koppeling zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou een versleten lager kunnen zijn!

Ik denk dan aan een versleten lager tussen versnellingsbak en steekas!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi, ik denk dat het je homokineet is, dat zit aan je aandrijfas links en rechts onder een rubberen ashoes.
even in de garage laten nakijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het doet me denken aan de drukgroep, maar ik zou het zelf moeten horen.
het kan zoveel zijn en op deze manier zult u weinig onderbouwde reakties krijgen.
de beste tip is om even langs de garage te rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knarsen bij optrekken komt vaak bij de homokineten die bij de motor zitten vandaan.
Anders had je steeds geluiden en vooral ook bij het sturen.
Mogelijk zit er ruimte op deze homokineten.
Zijn de rubbers nog heel en zit er voldoende vet in?
Vaak wordt wel goed op de homokineten van de wielen gelet maar ziet men de homokineten bij de motor over het hoofd, deze vangen niet alleen bewegingen in de aandrijving versus wielen op maar schuiven ook in en uit.
Omdat he het meer onder je hoort en in andere vragen de andere facetten al benoemd zijn, voeg ik dit toe.