Voor België:
De vzw Myoto hoopt het liften weer populair te maken via een sms-dienst. Wanneer een lifter in een auto stapt, kan hij de nummerplaat naar Myoto sms'en. Zo worden lifter én bestuurder geregistreerd - wat beide partijen een groter veiligheidsgevoel zou moeten verschaffen.

De sms-dienst is beschikbaar voor al wie zich inschrijft op de website www.myoto.be. Gebruikers krijgen dan ook gratis een rood liftkaartje thuisgestuurd. Daarmee kunnen ze zich herkenbaar maken voor automobilisten.

Myoto is voornamelijk ontstaan uit een mobiliteitsfrustratie, zegt Jan Palmaers, een van de vier initiatiefnemers van de vzw. "Als je uit de trein stapt, heb je vaak nog enkele kilometers af te leggen. De goede oude duim zou je dan verder kunnen helpen. Maar door de verzuring staan mensen vandaag argwanend tegenover elkaar. Wij willen opnieuw vertrouwen scheppen, langs beide kanten."
fremar