Als ik de vering tot de wielen wil vervangen, wat heb ik dan allemaal nodig? (zie uitleg)

Ik heb een vw polo uit 1994.
Voor remschijven, achter trommelremmen.

Stel dat de schokdempers van mijn auto zijn versleten, dan wil ik ze vervangen en dan meteen wat verlagen.
Elders werd mij geadviseerd dan ook direct de wiellagers te vervangen. Mijn gedachtengang; "als ik dan toch bezig ben kan ik net zo goed de remmen ook vervangen". In het kader van lekker fris, lekker nieuw dan gaat het weer een tijdje mee tenminste.

Maar, nou raak ik een beetje in verwarring welke onderdelen ik dan allemaal nodig heb. Ik ging er een beetje vanuit dat ik ga vervangen vanaf de taatspot t/m de schijf waar de wielbouten in gaan...

-taatspots voor en achter
-4 schokdempers
-4 veren

-voor 2 remschijven, schoentjes, remklauwen, remblokjes en lagers?
-achter 2 remtrommels en lagers?

Klopt mijn lijstje?
Zijn deze spullen ook te koop compleet als 1 deel, kortom demper, veer, remdelen, lagers als complete veerpoot?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1K

Antwoorden (2)

Dat is een hele boterham.
Eerst en vooral kan ik u een goed repair manual aanbevelen, daar staan alle stappen in volgorde uitgelegd hoe u iets uit elkaar haalt en terug monteert evenals het benodigde gereedschap en aandachtspunten. (zie bron)
Verder kan ik u nog aanraden om niet te vervangen wat echt niet kapot of versleten is.
Bv. uw wiellagers zijn conisch, die kunnen dus aangespannen worden als er al speling zou zijn, dus enkel controleren, evt van wet voorzien en met de juiste spanning vastzetten. Veren moeten niet vervangen worden als die niet gebroken zijn, als u die dan toch vervangt zeker de beide kanten om onevenwicht te vermijden.
Een remklauw wordt nooit vervangen, die hoeden uw remcilinder en remplaatjes vast.
Remschijven worden enkel vervangen als ze ingelopen zijn, idem voor de trommels.
Ik denk niet dat een "voorpoot" als geheel gekocht kan worden want niemand koop dit alsdusdanig, zelfs niet na een ongeval.
Kortom, vervang enkel wat nodig is en u zal veel geld besparen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de schokbrekers slecht zijn dan zou ik die alle vier vervangen. Is nodig, ook voor de wegligging.
Mogelijk ook de remblokken als de bekleding minder dan
3-4mm dik is en de remschoenen als de bekleding minder dan 2mm dik is. Remblokken zijn niet duur en remschoenen zijn moeilijk bereikbaar.
De rest van wat je opnoemt, daar zou ik niets aan doen.

De veren van de schokbrekers zijn niet aan enige slijtage onderhevig. Vervangen is niet nodig, maar als je kortere veren wil plaatsen dan kan dat natuurlijk.

Remschijven en remtrommels gaan normaal gesproken meer dan 400.000 km mee. Waarom zou je die vervangen?
Remklauwen slijten niet. Niets aan doen.

Wiellagers achter gaan meer dan 400.000km mee.
Niets aan doen.
De voorste wiellagers gaan meestal defect vanaf zo'n 200.000km

Onderdelen van de auto die moeilijk bereikbaar zijn, worden preventief vervangen omdat het uitwisselen daarvan extra duur is. Maar remmen en wiellagers zijn heel goed bereikbaar. Het wiel er af en je kunt sleutelen. Waarom zou je die onderdelen nu al vervangen?

Morgen kan je auto total loss zijn, als iemand er een beetje hard tegenaan rijdt. Dan heb je veel geld voor niets uitgegeven.
Edraket