Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je met een rijbewijs als legitimatiebewijs naar België reizen vanuit Nederland?

Zojuist van het stadsdeelkantoor teruggekomen, omdat ik met spoed een aanvraag wilde doen voor het verlengen van mijn paspoort. Ik ga namelijk aanstaande weekend een weekendje naar Antwerpen. Heel onverwachts.

Maar goed. Tot mijn grote verbazing liet ik mij door de medewerker vertellen dat een rijbewijs volstaat als legitimatiebewijs in België. De medewerker vertelde dat hij regelmatig per auto naar België rijdt en slechts zijn rijbewijs als legitimatiebewijs bij zich heeft. Kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
54.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Officieel moet u zich, als u België in wilt, of als u zich in België bevindt, zich kunnen identificeren met een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart. Alleen een rijbewijs is dus niet voldoende.

Dat de kans dat u gecontroleerd wordt misschien niet groot is, doet niets af aan deze verplichting.

U kunt uiteraard er wel voor kiezen, om het er op te gokken. Wat er gebeurt, als u wel gecontroleerd wordt, is dan afwachten.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kan vanuit Nederland gewoon de grens overrijden naar België, zonder dat er iemand om je paspoort vraagt.
Je bent echter wel verplicht een paspoort bij je te dragen als je je in het buitenland bevind.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt. Ik heb al jaren heen en weer gependeld naar belgie maar er is mij trouwens nooit naar mijn paspoort gevraagd... maar je moet hem wel bij je hebben. Das in Nederland ook verplicht sinds een aantal jaren. Eigenlijk in heel Europa. Dus zorg gewoon ervoor dat je dat ding standaard op zak hebt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben een keer in Antwerpen klem gereden door de politie omdat ik de Nationale Bank fotografeerde. Had alleen maar rijbewijs bij en dat was voldoende.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je werd al amper gecontroleerd als je de grens overging met Belgie. Ik ben ooit een keer zonder paspoort naar Duitsland geweest, ook alleen een rijbewijs en daar maakte ze er toen al geen probleem van ( jaren 90)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding