Toeristische tips
De meeste mensen denken bij de Vogezen in Frankrijk alleen aan de hoge Vogezen. Maar deze vormen slechts een derde deel van het hele departement. Het westelijk deel is nog niet ontdekt door het massatoerisme maar is minstens zo aantrekkelijk.

U wandelt in een open landschap afgewisseld met uitgestrekte bossen. Het herbergt magische plaatsen, zeldzame planten en dieren, rijke herinneringen en vele bronnen. Het is niet voor niks dat de Romeinen
deze streek al uitkozen als etappeplaats om tot rust te komen…

Het is een bronnenrijk gebied. Hier ontspringen niet alleen rivieren zoals de Saône, de Madon en de Maas. Wellicht kent u ook het bekende Vittel mineraalwater.

De wandelroutes doorkruisen de streek zoadat u vaak langs het water loopt of een van de rivieren oversteekt over een mooie oude brug.

Laat u raken door de magische en mystieke plaatsen: de vallei van de Druïden en andere oude Keltische plaatsen (zie foto links). Oude kloosters zoals de abdij uit de 10e eeuw in Bleurville, de Cisterciënzer abdij en 12e eeuwse kapel met 14e eeuws prieuré (klooster) in Droiteval.

De kerk uit de 12e eeuw en Gallo-romeinse grafstenen in Monthureux sur Saône en de 11e eeuwse kerk in Relanges. Daar vind u diep in de bossen ook een gebeeldho uwde rots van de 12 apostelen.

De oude romeinse wegen in Bains les Bains en Clairey en de oude romeinse brug over de Saône in Attigny nemen u mee naar de tijden rond het begin van de jaartelling...

In het streekmuseum “du Verre, du Fer, et du Bois” in Clairey is veel van de oude historie terug te vinden.

Vele beroemde mensen, zoals Napoleon III, gingen u voor om hier te ontspannen en op krachten te komen. Ook nu nog ademen de prachtige thermaalbaden de sfeer uit van de oude grandeur. Breng eens een bezoek aan de thermaalbaden in Bains les Bans, Vittel of Contrexéville en laat u lekker verwennen.

De rust en de ruimte, de mogelijkheden om gezond en lekker te eten (ook biologisch en vegetarisch) dragen bij aan uw gezondheid en welbevinden.
Ook binnen een uur rijden met de auto zijn er aantrekkelijke activiteiten en authentieke bezienswaardigheden:

•zwembaden in Vittel en Epinal
•het stadje Mirecourt, bekend om zijn violenbouw
•Epinal met het museum van de boekdrukkunst, departementaal museum en de Moesel
•Domrémy la Pucelle: de geboorteplaats van Jeanne d’Arc
•Grand: groot romeins Amphitheater
•De hoge Vogezen; wandelen en ’s winters kun je er skiën
•Vestingstad Langres.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hier veel info over bezienswaardigheden en uitgaanstips